Vymezení digitální gramotnosti

Vymezení konceptu digitální gramotnosti vychází z vymezení konceptu gramotnosti obecně jako schopnosti identifikovat, porozumět, interpretovat, vytvářet, komunikovat, počítat a používat tištěné a písemné materiály spojené s různými kontexty. Gramotnost umožňuje jednotlivcům dosáhnout svých cílů, rozvíjet své znalosti a potenciál a plně se účastnit života v rámci jejich komunit i širší společnosti.[1]

Pojetí digitální gramotnosti je neoddělitelně provázáno s digitálními kompetencemi jako souborem vědomostí, dovedností a postojů, včetně příslušných způsobilostí, strategií a hodnot. Pro vymezení digitální gramotnosti a digitálních kompetencí je možné nalézt řadu definicí (např. dokument Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020, Digitální gramotnost dle RVP či evropský dokument Rámec digitálních kompetencí DigComp 2.1).

Jedním z posledních ucelených vymezení digitálních kompetencí definuje právě Rámec digitálních kompetencí DigComp 2.0, resp. DigComp 2.1. DigComp 2.1 člení digitální kompetence do pěti hlavních oblastí, přičemž každá se dále člení na dílčí kompetence:

  1. Informační a datová gramotnost
  2. Komunikace a kolaborace
  3. Tvorba digitálního obsahu
  4. Bezpečnost
  5. Řešení problémů

Po revizi tohoto konceptu a přidání šesté oblasti Technologické kompetence je možné digitální komptence členit následovně:

    1. Informační a datová gramotnost
      Formulovat informační potřeby, lokalizovat a získávat digitální data, informace a obsah, posuzovat relevanci zdroje a jeho obsahu, ukládat, spravovat a organizovat data, informace a obsah v digitálním prostředí.

      1. Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu
        Formulovat informační potřeby, hledat data, informace a obsah v digitálním prostředí, získat přístup k nim a navigovat mezi nimi. Vytvářet a aktualizovat osobní strategie vyhledávání.
      2. Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu
        Analyzovat, porovnávat a kriticky hodnotit důvěryhodnost a spolehlivost zdrojů dat, informací a digitálního obsahu. Analyzovat, interpretovat a kriticky vyhodnocovat data, informace a digitální obsah.
      3. Správa dat, informací a obsahu
        Spravovat data, informace a obsah v digitálním prostředí. Organizovat a zpracovávat je ve strukturovaném prostředí.
    2. Komunikace a kolaborace
      Komunikovat a spolupracovat prostřednictvím digitálních technologií a ohledem na kulturní a generační rozmanitost. Zapojovat se do společnosti prostřednictvím veřejných a soukromých digitálních služeb a v rámci participativního občanství.

      1. Interakce prostřednictvím digitálních technologií
        Interagovat prostřednictvím různých digitálních technologií a pochopit potřebu vhodných prostředků digitální komunikace pro daný kontext.
      2. Sdílení prostřednictvím digitálních technologií
        Sdílet data, informace a digitální obsah s ostatními pomocí vhodných digitálních technologií. Dokázat zprostředkovat či sdílet data a informace, znát způsoby odkazování.
      3. Rozvoj participativního občanství prostřednictvím digitálních technologií
        Zapojit se do společnosti s využitím veřejných i soukromých digitálních služeb. Hledat příležitostí pro posílení soběstačnosti a participativního občanství prostřednictvím příslušných digitálních technologií.
      4. Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií
        Používat digitální nástroje a technologie pro procesy spolupráce při společné výstavbě a spoluvytváření zdrojů a znalostí.
      5. Netiketa
        Respektovat normy chování při používání digitálních technologií a interagování v digitálním prostředí. Přizpůsobovat komunikační strategie konkrétnímu publiku a uvědomovat si kulturní a generační rozmanitost v digitálním prostředí.
      6. Správa digitální identity
        Vytvářet a spravovat jednu nebo více digitálních identit tak, aby bylo možné chránit svou vlastní pověst a vypořádat se s údaji, které uživatel produkuje prostřednictvím několika digitálních nástrojů, prostředí a služeb.
    3. Tvorba digitálního obsahu
      Vytvářet a upravovat digitální obsah. Integrovat informace a do stávajícího digitálního obsahu přepracovat a zlepšovat předchozí informace a obsah, generovat nové poznatky, ctít autorské právo a licence, programovat

      1. Vytváření digitálního obsahu
        Vytvářet a upravovat digitální obsah v různých formátech, vyjadřovat se prostřednictvím digitálních prostředků.
      2. Integrace a přepracování digitálního obsahu
        Upravit, upřesnit, vylepšit a integrovat informace a do stávajícího digitálního obsahu tak, aby vznikl nový, originální a relevantní obsah a znalosti.
      3. Autorská práva a licence
        Pochopit, jak se autorská práva a licence vztahují k datům, informacím a digitálnímu obsahu.
      4. Programování
        Plánovat a vytvářet sekvence pokynů srozumitelných pro výpočetní systém, vedoucích k vyřešení daného problému nebo k provedení konkrétního úkolu
    4. Bezpečnost
      Chránit zařízení, obsah osobních údajů a soukromí v digitálním prostředí. Chránit fyzické a psychické zdraví a být si vědom významu digitálních technologií pro zabezpečení sociální pohody a sociálního začleňování. Být si vědom vlivu digitálních technologií a jejich využívání na životní prostředí.

      1. Ochrana zařízení
        Chránit vlastní zařízení a digitální obsah a rozumět rizikům a hrozbám v digitálním prostředí. Vědět o bezpečnostních opatřeních a věnovat pozornost spolehlivosti a soukromí
      2. Ochrana osobních údajů a soukromí
        Znát zásady ochrany osobních údajů a chránit osobní údaje a soukromí v digitálním prostředí. Rozumět tomu, jak používat a sdílet osobní identifikační údaje, ochránit sebe a ostatní před škodami.
      3. Ochrana zdraví a pohody
        Vyhnout se zdravotním rizikům a ohrožení tělesné a duševní pohody při používání digitálních technologií. Chránit sebe a ostatní před možnými hrozbami v digitálním prostředí.
      4. Ochrana životního prostředí
        Uvědomovat si dopad digitálních technologií a jejich využívání na životní prostředí
    5. Řešení problémů
      Identifikovat problémy, vyhodnotit potřebu jejich řešení a orientovat se v technologických možnostech jejich řešení. Řešit koncepční problémy a problémové situace v digitálním prostředí. Používat digitální nástroje pro získávání znalostí a pro inovace procesů a produktů.

      1. Řešení technických problémů
        Identifikovat problémy při obsluze zařízení a používání digitálního prostředí a řešit je
      2. Identifikace potřeb a volba technologických prostředků pro jejich řešení
        Identifikovat a posoudit informační potřeby a vyhodnotit, vybrat a používat vhodné digitální nástroje a technologie pro jejich řešení.
      3. Kreativní využití digitálních technologií
        Používat digitální technologie inovativním způsobem s cílem zefektivnit, zjednodušit či zkvalitnit procesy v rámci různých lidských činností. Aplikovat nekonvenční, invenční, důmyslná řešení koncepčních problémů a problémových situací pomocí digitálních technologií.
      4. Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích
        Zjistit, kde je třeba zlepšit nebo aktualizovat vlastní digitální kompetence. Být schopen podpořit ostatní v rozvoji jejich digitálních kompetencí. Hledat příležitosti pro vlastní rozvoj a udržovat si přehled o vývoji v digitálním světě.
    6. Technologické kompetence
      Porozumět hardwaru, softwaru a systémům potřebným k vytváření, zpřístupňování a sdílení digitálních informací a schopnost efektivně ovládat příslušné digitální technologie, rozvíjet je a pečovat o ně.

      1. Hardware a software počítače
        Získat informace o hardwaru a softwaru počítače, zvládnout jeho obsluhu a ovládání základního software, rozvíjet příslušné digitální technologie a pečovat o ně.
      2. Další digitální technologie
        Získat informace o zařízeních vstupu a výstupu počítače a dalších digitálních prostředcích a zvládnout jejich obsluhu a ovládání aplikačního software.
      3. Počítačové systémy a sítě
        Získat informace o počítačových systémech a sítích, být schopen je využívat, rozvíjet a spravovat

 

  1. UNESCO. The Plurality of Literacy and its Implications for Policies.  UNESCO Education Sector Position Paper. 2004, s. 13. Dostupné na: <http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001362/136246e.pdf