Témata bakalářských a diplomových prací

řazeno abecedně dle příjmení interních pedagogů katedry HV


PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.

Tematická oblast:
Hudební teorie, Hudba 20. století, Integrativní hudební pedagogika, Hudba v regionech, Hudební místopis, Duchovní hudba

Příklady témat:

  • Novodobé kompoziční metody v české hudbě (analýza např. klavírního, instruktivního, duchovního díla). Analytické pohledy na dílo vybraného soudobého autora.
  • Aktuální trendy v české hudební pedagogice.Úloha regenschoriho / kantora v regionálním hudebním kontextu (tradice, historie, současnost).
  • Portrét osobnosti regionálního hudebního života.Hudební tradice města ….., regionu ….., historické i současné osobnosti regionálního hudebního života.

MgA. Jiřina Dvořáková, Ph.D.

Tematická oblast:

Příklady témat:


MgA. PhDr. Vít Gregor, Ph.D.

Tematická oblast:
Klavírní interpretace, Klavírní pedagogika, Práce s notovým zápisem, Klavír – období klasicismu

Příklady témat:

  • Klavírní dílo S. S. Prokofjeva a jeho použití v ZUŠ.Práce s notovým zápisem se žáky ZUŠ.
  • Klavírní dílo vybraného skladatele a jeho využití.

PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.

Tematická oblast:
Problematika hry na zobcovou flétnu (problematika metodiky, interpretace, literatury apod.), Poslech hudby na ZŠ a SŠ, Hudební místopis (charakteristika hudebního života určitého regionu).

Příklady témat:

  • Vývoj literatury pro zobcovou (příčnou) flétnu.
  • Medailon význačné osobnosti soudobého českého uměleckého života.
  • Rozvoj poslechových dovedností žáků mladšího školního věku / dětí předškolního věku.
  • Využití projektové metody při realizaci poslechových činností na MŠ.

Mgr. Milena Kmentová

Tematická oblast:
Hudební činnosti v mateřské škole v kontextu vývoje předškolního dítěte, Hudební výchova v současné mateřské škole

Příklady témat:

  • Hudební činnosti v adaptační době v MŠ.
  • Hudební činnosti v rozvoji dětí s narušenou komunikační schopností v MŠ.
  • Hudební činnosti v rozvoji dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ.
  • Analýza hudební složky české verze Metody dobrého startu.
  • Hudební činnosti v diagnostice laterality předškolního dítěte.
  • Hudební činnosti a logopedická prevence v MŠ.
  • Hudební činnosti při rozvoji grafomotoriky předškolních dětí.
  • Duchovní písně v církevních mateřských školách.
  • Reflexe záznamů z náslechů a praxí studentů UMŠ v oblasti hudební výchovy.

Doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.

Tematická oblast:
Mezinárodní hudební vztahy, Hudební management, Koncerty pro děti, Hudební pedagogika a psychologie pro předškolní a mladší školní věk

Příklady témat:

  • EAS (European Association for Music in Schools) v historickém a vývojovém kontextu.
  • Tvorba učebních pomůcek pro rozvoj hudebnosti a jejich ověřování.
  • Medailon významné hudebně pedagogické osobnosti.
  • Výzkum uplatňování pedagogické reformy v hudební oblasti v základních školách / gymnáziích (tvorba projektů a jejich ověřování).
  • Vývoj a odborné využití vlastní učební pomůcky pro hudební výchovu v předškolním a mladším školním věku.
  • Rozvoj hudební představivosti u dětí v předškolním nebo mladším školním věku.
  • Soudobý hudebně výchovný program pro MŠ v aplikaci na moderní pedagogické trendy.
  • Práce s hudebně talentovanými dětmi v přípravných odděleních ZUŠ (hodnocení osnov a praktické náměty k jejich inovaci, ověření v praxi)
  • Poselství hudby v estetickém a etickém kontextu zdravého vývoje dítěte v předškolním věku, múzické zpracování některých důležitých etických oblastí s následným praktickým ověřením.
  • Výzkum hudebního klimatu v rodině a náměty na spolupráci rodiny a školy (domácí a zahraniční inspirace)
  • Hudebně ontogenetický vývoj dítěte od narození do 8 roku v podmínkách rodinné a školní výchovy.

PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.

Tematická oblast:
Klavírní duo. Aspekty umělecké, pedagogické a hudebně teoretické.

Příklady témat:

  • Vývoj literatury pro klavírní duo.
  • Výuka klavírního dua na základních uměleckých školách.
  • Výuka hry na klavír na základních uměleckých školách.
  • Instruktivní literatura pro čtyřruční klavír.
  • Instruktivní klavírní literatura.
  • Interpretační soutěže pro klavírní duo.
  • Významní umělci spjatí s oborem klavírního dua.

Doc. MgA. Věra Kopecká

Tematická oblast:
Klavírní interpretace, Klavírní pedagogika

Příklady témat:

  • F. Chopin – život a klavírní dílo.
  • Klavír v české hudbě 20. století
  • Klavírní skladby pro děti a mládež a jejich využití na ZUŠ.
  • Česká soudobá hudba pro klavír. 

PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.

Tematická oblast:
Smyčcové nástroje

Příklady témat:

  • Závažné dilo houslové (violové, violoncellové) literatury – rozbor a interpretace.
  • Vývoj houslí (violy, violoncella), osobnost českého současného houslařství.

Prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.

Tematická oblast:
Rozbor skladeb pro pedagogickou praxi, Komplexní analýza, Improvizace

Příklady témat:

  • Z tvorby současných českých skladatelů (analytická interpretace).
  • Liturgické dílo soudobého českého skladatele jako předmět komplexní analýzy.
  • Dílo vybraného soudobého českého skladatele v současné škole.
  • Klavírní improvizace v rozvoji tvořivých a nástrojových dovedností.
  • Úprava lidové písně v práci hudebního pedagoga.
  •  Lidová píseň v pedagogice předškolního věku.

Doc. MgA. Jana Palkovská

Tematická oblast:
Klavírní interpretační umění pohledem hudebního pedagoga – kontexty umělecké, interpretační, pedagogické, historické, sociální

Příklady témat:

  • Vybrané kompozice pro klavír reprezentující specifické historické období, autora či umělecký směr a jejich didaktická analýza.
  • Klavírní dílo vybraného hudebního skladatele. Využití ve výuce na ZUŠ.
  • Skladby pro děti a mládež v díle významného hudebního skladatele.
  • Klavír v komorní hudbě.
  • Problematika klavírní interpretace a řešení interpretačně-technických problémů.
  • Osobnost významného klavírního interpreta v kontextu uměleckém, pedagogickém, sociálním.
  • Carl  Philipp Emanuel Bach –  významná osobnost ve vývoji klavírního interpretačního umění a klavírní pedagogiky.

Prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.

Tematická oblast:
Sborová tvorba českých (světových) skladatelů, Intonační, sluchová a rytmická výchova, Hudební místopis, Didaktika HV na základních a středních školách

Příklady témat:

  • Hudební tradice a současný hudební život vybraného regionu
  • Osobnost některého z významných českých pedagogů druhé poloviny 20. stol.
  • Rozvoj intonačních (rytmických) dovedností v dětském pěveckém sboru
  • Sborová tvorba současného českého skladatele (se zaměřením na určitou oblast jeho sborové tvorby)
  • Skladatel a hudební režisér Zdeněk Petr
  • Skladby Petra Ebena (nebo jiného skladatele) v hudební výchově na 1. (2.) stupni základní školy nebo na SŠ
  • Tvorba Jaroslava Herdena pro dětské (ženské, smíšené) sbory, či jiná oblast jeho skladatelského odkazu
  • Hudební skladatel Jaroslav Herden

Doc. MgA. Marka Perglerová

Tematická oblast:
Komorní soubory, orchestr, Hra z listu, Hra na housle

Příklady témat:

  • České houslové umění od 17.století po současnost.
  • Tradice české komorní hudby.
  • Houslové dílo vybraného autora a jeho využití v houslové pedagogice.
  • Instrumentální soubory na Základních uměleckých školách (vybraná oblast).
  • Houslová improvizace a stylizace doprovodu písní na ZŠ.

Mgr. Jan Prchal

Tématická oblast:
Didaktika hudební výchovy, Integrativní hudební edukace, Moderní populární hudba, Instrumentální činnosti v HV, Receptivní činnosti v HV, Práce se školním instrumentálním souborem a orchestrem, Využití multimédií v HV, Možnosti vyžívání edukačních programů a projektů

Příklady témat:

  • Využití notačního programu Sibelius v hudební výchově/edukaci.
  • Využití PowerPointových prezentací v hudební výchově/edukaci.
  • Vedení instrumentálního souboru na ZŠ
  • Vedení instrumentálního souboru v ZUŠ
  • Možnosti úprav repertoáru moderní populární hudby pro školní instrumentální soubor
  • Historie moderní populární hudby a možnosti jejího využití v hudební výchově na II. stupni ZŠ
  • Historie české a slovenské moderní populární hudby a možnosti jejího využití v HV
  • Instrumentální činnosti v hodinách hudební výchovy na II. stupni ZŠ
  • Instrumentální činnosti jako motivační a aktivizační faktor v činnostně pojaté HV
  • Možnosti propojení instrumentálních a receptivních činností v HV na II. st. ZŠ
  • Písňová tvorba Petra Skoumala a možnosti jejího využití v hudební výchově
  • Edukační programy České filharmonie
  • Český rozhlas, Radiotéka a možnosti využití jejich edukačních projektů v HV
  • Umění poslouchat hudbu – možnosti využití projektu v receptivních činnostech HV
  • Jaroslav Koutský – osobnost české hudební pedagogiky
  • Pavel Jurkovič – pedagog, skladatel, člověk
  • Letní hudebně výchovné kurzy SHV ČR
  • Školy s rozšířenou výukou HV a jejich místo v současné hudební edukaci
  • Standardy pro hudební výchovu
  • Jiří Černý – hudební publicista

 


PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.

Tematická oblast:
Dějiny hudby, Etnomuzikologie

Příklady témat:

  • Medailon historické či současné osobnosti hudebního života v dějinném kontextu
  • Portrét hudební osobnosti s užším zaměřením na určitou oblast tvorby
  • Dílo českého skladatele 20. století jako odraz společenského i hudebně-historického vývoje
  • Kulturní a hudební tradice zvoleného místa / města / regionu 
  • Hudební tradice vybraného mimoevropského etnika 
  • Hudební nástroj jako nositel tradice určité kulturní skupiny (mimoevropské i evropské)
  • Aktuální pohledy na zásadní otázky etnomuzikologie
  • Osobnost význačného hudebního historika či etnomuzikologa a jeho dílo

PaedDr. Alena Tichá, Ph.D.

Tematická oblast:
Pěvecké techniky, Hlasová výchova, Didaktika zpěvu, Didaktika HV na MŠ, 1. st. ZŠ, a SpPg, Muzikoterapie

Příklady témat:

  • Sborová tradice ve dvojměstí Brandýs n. Labem – Stará Boleslav (minulost a současnost).
  • Současní významní hudebníci, interpreti a hudební publicisté Polabí.
  • Kultura hlasového projevu žáků na 1.stupni ZŠ (výzkum + náprava zjištěné situace).
  • Výběr pěveckého repertoáru z hlediska interpretační a pěvecké problematiky.
  • Využití muzikoterapie v hodinách HV (ročník a typ studia si stanoví diplomant dle svého zájmu).

Doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.

Tematická oblast:
Teorie klavírní interpretace, Metodika klavírní hry

Příklady témat:

  • Klavírní album pro mládež.
  • Klavírní dílo zvoleného autora a jeho využití v klavírní pedagogice.
  • Klavírní skladby zvoleného autora, určené dětem.
  • Postup interpreta při studiu klavírních děl.
  • Rozbor vybraných klavírních škol.
  • Rozvíjení hudebnosti v počátečním klavírním vyučování.
  • Řešení otázek interpretace vybraného klavírního díla.
  • Specifičnost pojetí klavírní výuky dětí předškolního věku.
  • Studium klavírních etud od elementárních až ke koncertním etudám.

MgA. Mgr. Marek Valášek, Ph.D.

Tematická oblast:
Dirigování, Sbormistrovství, Osobnosti hudebního života, Interpretační analýzy, Sborový zpěv ve škole

Příklady témat:

  • Komplexní analýza rozsáhlejšího vokálního či vokálně-instrumentálního díla či cyklu.
  • Kulturní život ve zvoleném regionu se zaměřením na sborový zpěv.
  • Organizace amatérského sborového života v Česku.
  • Profesionální sborový zpěv v Česku. 
  • Osobnost sbormistra, spektrum jeho činností – ideál sbormistra, příklady z praxe.
  • Sbormistrovské, dirigentské a skladatelské osobnosti a jejich umělecký přínos.
  • Historie významných pěveckých těles.
  • Sborový zpěv na základní a střední škole, vztah k výuce HV.
  • Literatura pro dětské sbory s doprovodem orchestru určitého autora.
  • Významné sborové festivaly a soutěže, jejich význam, poslání a přínos.
  • Sborová tvorba v díle významných českých skladatelů.
  • Život a dílo vybraného skladatele a jeho vokální dílo.
  • Uplatnění dětského sboru a dětských rolí v operní, kantátové, oratorní literatuře.

Doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.

Tematická oblast:
Hudební pedagogika a didaktika Hv, Hudební psychologie, Metodologie výzkumu, Aktuální problémy hudebně výchovné praxe, Rozvoj dětské hudební tvořivosti, Výzkumné zaměření diplomové práce (z oblasti didaktiky HV a hudební psychologie)

Příklady témat:

  • Přínos Jaroslava Hlavsy pro psychologii hudební tvorby.
  • Přínos významné hudebně pedagogické osobnosti pro Hv praxi.
  • Teoretická analýza a výzkum zvoleného hudebně pedagogického či hudebně psychologického jevu.
  • Slovní hodnocení a jeho využití v hudebně pedagogické praxi.
  • Environmentální výchova hudbou na 1. stupni ZŠ.

 


Mgr. et Mgr. Jana Veverková

Tematická oblast:
Intonace, Sborový zpěv, Lidová píseň

Příklady témat:

  • Česká sborová nebo kantátová tvorba a její tvůrci.
  • Folklór v hudební výchově na základní škole.
  • Intonační metody.
  • Kánon jako součást výuky intonace v hudební výchově na 2. stupni základní školy.
  • Lidová píseň a její proměny jako součást regionální kultury.
  • Lidová hudba v médiích a její vliv na hudební preference žáků základní školy
  • Sluchová analýza v hodinách hudební výchovy na základní škole.
  • Vokální polyfonie v hudební výchově středních škol.
  • Česká sborová literatura pro děti předškolního věku.
  • Sborová a písňová tvorba vybraného skladatele pro děti předškolního věku.

MgA. Mgr. Iva Volavá

Tematická oblast:
Interpretace vokálních děl, Pedagogika sólového a školního zpěvu

Příklady témat:

  • Práce hlasového pedagoga na zvláštní škole.
  • Pěvecké školství v Čechách v 19. století.