(CZ) Hodnoceni obtížnosti textu středoškolských učebnic
(EN) Assessment of the Difficulty of the Text of Secondary School Textbooks
Autor / Author: Beneš, P., Janoušek, R., Novotný, M.
Klíčová slova / Key words: hodnocení obtížnosti učebnic, učebnice chemie pro střední školy
evaluation of difficultness of text books, text book of chemistry for secondary schools
Příspěvek se zabývá hodnocením celkové obtížnosti učebnic. Východiskem jsou zejména práce K. Nestlerové, /. Průchy a M. Pluskala. Jako základní byla charakterizována a zkoumána celková míra obtížnosti, jejíž součástí je syntetická a pojmová obtížnost didaktických textů. Byly sledovány i další parametry hodnocení, jako je průměrná délka vět, koeficient hustoty odborné informace a koeficient informace.
Předmětem výzkumu byly učební texty pro výuku chemie na středních školách. Na základě výsledků dotazníkové metody s účastí 57 gymnázií v ČR a průzkumu současné tržní nabídky bylo vytypováno 6 nejvíce využívaných učebnic chemie pro střední školy. Hodnocení obtížnosti jejich textu a další parametry byly zpracovány pro učebnice uváděné vyučujícími jako nejvíce využívané. Výsledky výzkumu prokázaly, že lze hodnocením obtížnosti učebních textů zjistit jejich diferenciaci. V případě zkoumaných učebnic chemie pro střední školy se prokázalo rozlišení textů od snazších přes středně náročné až po náročné. Žádná z učebnic však není na úrovni jednoduchosti či mimořádné náročnosti. Tím je umožněna diferenciace výuky podle různých školních vzdělávacích programů. Použitá metoda může být inspirací pro tvorbu, hodnocení a výběr vhodných učebnic.
Annotation:
This paper deals with issues of assessment of various levels of textbook.
As a starting point we used the works of three authors: K. Nestlerova, J. Průcha and M. Pluskal.
First we characterised and examined an overall level of difficulty together with syn-thetic difficulties and problems with concepts in didactic texts.
We also considered further parameters of assessment such as approx. length of the sentences, coefficient of density of special information and coefficient of general in-formation.
The subjects of the research were chemistry textbooks for upper-secondary schools, and conclusions were based on the results of a questionnaire survey carried out in 57 gymnasiums‘ (academic high schools) with the highest academic profile in Czech Republic and a survey of the range of chemistry text-books available on the book market. There were 6 textbooks mainly used by schools.
The results of the survey showed that the textbooks could be classified in terms of difficulty.
In the case of the textbooks for upper-secondary schools mentioned above, three levels of difficulty were identified - from easier to intermediate up to advanced.
None of textbooks can be described as elementary or extremely difficult. This fact enables teachers to adjust teaching level in line with different school frameworks of education. The method described in this work could serve as an inspiration for the design, assessment and finally the selection of suitable textbooks.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: