Recenze: Štěstí Thich Nhat Hanha

Recenze knihy Štěstí, kterou letos v překladu vydalo nakladatelství Grada Alferia.

Štěstí

Další z repertoáru knih vietnamského buddhistického mnicha a zenového mistra Thich Nhat Hanh „Štěstí – co pro ně můžeme udělat“ nabízí nespočet praktických cvičení plného vědomí, z nichž může pravidelnou praxí vyvstat pocit štěstí a spokojenosti v přítomném okamžiku. Autor shromažďoval přes 60 let cvičení všímavého bytí a vytvořil tak dílo, jenž svým rozsahem (207 stran) představuje unikát mezi učebnicemi filosofického konceptu mindfulness (česky všímavost) nacházející své kořeny v buddhistickém učení. Z didaktického hlediska se kniha jeví strukturovaně – každá kapitola začíná teoretickými východisky daného tématu (např. vědomé dýchání, meditace v chůzi, vědomý pohyb, vědomé jezení) a končí srozumitelným vysvětlením, jak nabyté vědomosti prakticky zapojit do každodenní reality. Všechna témata doprovází tzv. gáthy, neboli verše plného vědomí, které pomáhají přivádět praxi plného vědomí do každé části dne.

Kniha vychází v maloformátu (12 x 16 cm) s ekologickým přebalem, který vyobrazuje žlutý plátek připomínající kus ananasu. Z obsahového hlediska mě zaujal především popis účinků vlastní praxe na vztahy s druhými. Skrze meditace se učíme hlubokému naslouchání a laskavé řeči, čímž v nitru duše živíme semínka porozumění a soucitu. Jinými slovy tedy čím více budeme pečovat o sebe, žít vědomě a v souladu se svou přirozeností, tím snadněji dokážeme najít cestu porozumění i k bytostem okolo nás, což ocení nejen lidé pracující v pomáhajících profesích – psychologové, terapeuti, pedagogové, lékaři, sociální pracovníci aj., ale i ti, kteří chtějí kolem sebe vytvářet láskyplné prostředí nasycené upřímným zájmem o druhé.

Mnozí taktéž ocení závěrečnou kapitolu věnující se dětem, která nabádá ke snaze rozumět jejich potřebám bez kritizování, hodnocení a povyšování se. Vždyť od dětí se můžeme učit a čerpat inspiraci k tomu, jak žít v přítomném okamžiku. Zároveň meditační chvilky s celou rodinou mohou velkou měrou přispět k utužení vzájemných vztahů a posílit otevřenou neodsuzující komunikaci.
Publikace na nás laskavým a nenuceným tónem promlouvá a nabízí jednoduchá cvičení, ke kterým se můžeme opakovaně vracet. Pro ty, kteří stránky zpracují pouhým čtením, mnohé vyzní do ztracena, avšak těm, kteří texty převedou do praxe, může zásadním způsobem změnit pohled na sebe sama i na druhé.

Mgr. Kateřina Rubešová, absolventka