Vstupní testování úrovně dovedností vázaných na čtenářskou pregramotnost

SISMIK

je pozorovací formulář určený pro německy mluvící pedagogy v předškolních zařízeních (vytvořen v roce 2003 Státním ústavem pro předškolní pedagogiku v Mnichově). SISMIK je prostředek k systematickému pozorování jazykového vývoje dětí-imigrantů ve věku od tří a půl let až po nástup do školy.
Formulář zohledňuje možné odchylky a rizika v jazykovém vývoji, avšak není určen pro diagnostiku jazykových poruch. Na osvojování němčiny se zde pohlíží jako na část komplexního jazykového vývoje zahrnujícího různé jazykové oblasti. Důležitým aspektem je motivace dítěte k učení jazyka, jeho zájem o jazyk a činnosti související s osvojováním jazyka.

Formulář se zabývá čtenářskou pregramotností a vlastními jazykovými dovednostmi v němčině (komunikačními dovednostmi, vyjadřovacími schopnostmi, slovní zásobou, větnou stavbou atd.). SISMIK též okrajově mapuje užívání mateřského jazyka dítěte v rodině, avšak úrovní jazykových dovedností v mateřském jazyce se nezabývá

(zdroj: SISMIK.Dostupné z: http://www.ifp.bayern.de/projekte/sismik.html)

HAVAS 5

je diagnostický nástroj k určení individuální jazykové úrovně ve všech jazycích, které dítě ovládá. Vznikl v roce 2004 v Hamburku. HAVAS 5 znamená Hamburská metoda pro analýzu jazykové úrovně pětiletých (HAmburger Verfahren zur Analyse des Sprachstands Fünfjährige, zkr. HAVAS 5). Cílovou skupinou jsou jedno- i vícejazyčné děti ve věku 5 až 7 let.
HAVAS 5 má podobu 5-10 minutového rozhovoru mezi dítětem a dospělým (pedagogem nebo odborníkem) nad šestidílným obrazovým příběhem „O kočce a ptákovi“. Pedagog zadá dítěti úkol, aby popsalo příběh svými slovy. Vyprávění zaznamenává a následně analyzuje dle hodnotícího formuláře. Formulář se zaměřuje na tři oblasti: „Porozumění úkolu“, „Komunikační dovednosti“ a „Gramatická úroveň a slovní zásoba“. Výsledky analýzy ukazují, jaké jazykové úrovně dosáhlo dítě v testovaném jazyce, a odhalují oblasti, které je potřeba posílit. Se získanými poznatky si tak pedagog může vypracovat koncept pro individuální jazykovou podporu dítěte v rámci kolektivu celé třídy předškolního zařízení. (HAVAS 5, 2004)

(Zdroj:AVAS 5: http://www.foermig.unihamburg.de/web/de/all/mat/diag/havas/index.html)

KIKUS

test s obrázky k posouzení úrovně jazykových znalostí dětí v předškolním věku
Test obsahuje 6 obrázků, které pedagog předkládá dítěti. Ke každému obrázku položí pedagog 1 otázku, na kterou dítě odpovídá. Test je k dispozici pedagogům certifikovaným k výuce druhého/cizího jazyka v metodě KIKUS.

Metoda KIKUS vznikla v roce 1999 v Mnichově. KIKUS je ucelený program, který u dětí podporuje a rozvíjí ranou vícejazyčnost. Je určený pro děti od 3-10 let.  Metodu KIKUS lze použít pro zprostředkování všech jazyků, neboť se v první řadě věnuje zprostředkování jazyka mluveného. Na podnět organizace META byla metodika KIKUS v rámci projektu Erasmus+ převedena do českého jazyka a v několika pražských mateřských školách se již podle ní vedou kurzy češtiny pro děti s OMJ.