Tematické okruhy disertačních prací nabízených školiteli Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání

Vyučující Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání v současné době vedou 22 disertačních prací.

Školitelé Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK nabízejí následující témata pro uchazeče o doktorské studium v oboru Pedagogika v roce 2016/2017. Bližší informace pro uchazeče o doktorské studium na Pedagogické fakultě UK v Praze v oboru Pedagogika lze získat na http://pedf.cuni.cz/PEDF-346.html. S jednotlivými školiteli je doporučeno témata projektů disertací předem konzultovat (kontakty jsou uvedeny u jmen jednotlivých školitelů).

Školitel:

RNDr. Dominik Dvořák, PhD.
Kontakt: dominik.dvorak@pedf.cuni.cz

  1. Shody a rozdíly v kurikulech zvoleného předmětu ve vybraných zemích
  2. Příběh kurikula/reformy/učebnice: případová studie vzniku a implementace kurikulárního projektu v zahraničí
  3. Co ovlivňuje aktuální podobu kurikula zvoleného předmětu v českém kurikulu
  4. Jak organizace a režim české školy ovlivňují procesy učení (kvalitativní výzkum)
  5. Metoda případové studie v pedagogickém výzkumu 
PhDr. David Greger, PhD.
Kontakt: david.greger@pedf.cuni.cz
  1. Vnější diferenciace v ČR i v mezinárodním srovnání, její mechanismy a dopady.
  2. Volba školy a přechod žáků, mezi vzdělávacími stupni.
  3. Spravedlivá škola očima žáků a učitelů. Spravedlivé hodnocení žáků ve škole, udělování pochval a trestů, přístup k žákům, zvláště žákům znevýhodněným.
  4. Vzdělávání žáků socio-kulturně znevýhodněných, imigrantů a cizinců v českém vzdělávacím systému i v mezinárodním srovnání.
  5. Vliv inspekční činnosti škol na zvyšování kvality vzdělávání. 
PhDr. Martin Chvál, Ph.D.
Kontakt: martin.chval@pedf.cuni.cz
  1. Konstruktová validita společné části maturitní zkoušky
  2. Predikční validita zkoušek společné části maturitní zkoušky
  3. Autoevaluace a pedagogické řízení školy
PhDr. Karel Starý, PhD.
Kontakt: karel.stary@pedf.cuni.cz
  1. Hodnocení práce učitelů
  2. Vyučovací styly učitelů
  3. Formativní hodnocení ve výuce
  4. Výukové strategie rozvíjející kompetenci k učení
RNDr. Jana Straková, PhD.
Kontakt: jana.strakova@pedf.cuni.cz
  1. Postoje veřejnosti a zaměstnavatelů k prioritám středního školství
  2. Pedagogická přesvědčení českých učitelů v národním kontextu a v mezinárodním srovnání
  3. Dopady standardizované maturitní zkoušky na životy neúspěšných uchazečů
  4. Dopady novely školského zákona podporující inkluzívní přístupy
doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.
Kontakt: petr.urbanek@tul.cz
  1. Vzdělávání učitelů v dynamice vývoje společnosti
  2. Učitelské sbory základních škol jako činitel efektivity práce školy
  3. Podmínky práce učitele v současné etapě vývoje společnosti
  4. Sociální klima vzdělávací instituce a její proměny
PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Kontakt: hana.vonkova@pedf.cuni.cz
  1. Počítačové adaptivní testování (Computerized adaptive testing, CAT)
  2. Využití metody ukotvujících vinět v pedagogice a příbuzných sociálních vědách
  3. Využití experimentálních výzkumů v pedagogice
  4. Efektivita programů primární prevence na žáky základních škol
  5. Měření subjektivní duševní pohody (subjective well-being) učitelů
  6. Měření přidané hodnoty školy s využitím panelových dat
  7. Měření školní kázně