Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/1966 -
Studie Studies

Page: 56-70
Author: Chaloupka, O.
Key words:

Annotation:

The author deals with some questions of literary education of pupils (in the last four forms of the Basic Nine-Year School, i. e. 11 to 15 year-olds). He looks upon these questions as concrete items of broader problems of aesthetic education. In the first part called ≫Literary Education from the Viewpoint of Aesthetic Attitude to Art and Aesthetic Acquisition≪ he characterises the task of literary education as an effort to deepen the pupils’ subjective relationship to a literary work, while gradually developing the pupils’ capacity to understand, enjoy and appraise a work of art as a specifically aesthetic communication about relatives, a work having its own characteristic qualities of expression and meaning. In the second part called ≫Some Features of Aesthetic Relationship to Literature of 11—15 year-old Pupils≪ the author shows that the popularity of certain subjects among children towards the end of pre-pubescence and in the beginnings of pubescence does not mean a lack of aesthetic approach, but is due to the aesthetic qualities of the reality depicted, not to the specific qualities of the work. The third part — ≫The Development of Aesthetic Relationship to Literature by means of Educational Influence≪ — is devoted to the ways in which a child's approach to a literary work is orientated to the entirety of its artistic expression and communication about reality. The fourth part — ≫Connection between the Pupil‘s Own Choice of Reading and Educational Influence of Literature≪ — deals with the necessity of simultaneous influence of classroom interpretation and the child’s own choice of reading, the author considering aesthetic enjoyment of reading to be in every case essential for developing a subjective relationship to literature and consequently for successful educational influence.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}