Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2009 (MONO) -
Studie Studies

Page: 116-135
Author: Slavík, J., Janík, T.
Key words: field didactics, content, pedagogical content knowledge, curriculum, subject, inter-subjectivity, educational reconstruction, expression, meaning, extension, intension, onto--didactics, psycho-didactics

Annotation:

The páper focuses on the subjective process-ing of content from a field didactic perspec-tive and on the inter-subject mediation of meaning in education. Foliowing the model of educational reconstruction, it discusses the centrál categories ušed in representation of the relationship between inter-subjectivity and the subject: notion, expression, meaning. On this theoretical basis and using the semantic distinction between extension and intension/ intention, the text illuminates two didactic principles: a) the principle of making content accessible, and b) the verifying principle. These two principles are related to two epis-temological perspectives: the psycho-didactic perspective - which is directed to the pupils subjectivity - and the onto-didactic perspective - which is directed to the inter-subjective meanings within the field. The authors go on to explain that teachers in practice work with an „amalgam“ of these two perspectives for which the term „knowledge encapsulation“ is ušed in the páper. Towards the end of the páper, the authors call for a close functional intertwining of field didactics and field com-ponents in teacher education through the model of reflective practice.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}