Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/1963 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

Page: 257-271
Author: Skalková, J.
Key words:

Annotation:

The authors are trying to trace the main trends in the further development of pedagogical science in Czechoslovakia. They analyse the present state of pedagogical science and specify the stage it finds itself in. On the basis of a methodological analysis of a number of pedagogical papers they single out some typical features characterising the present state of pedagogy in Czechoslovakia. They are: an endeavour to squeeze living educational problems into the traditional and rigorously fixed pattern of categories and concepts; unilaterally descriptive interpretation of pedagogical phenomena; problems are tackled as a whole without being divided up into partial problems. These features account for the fact that pedagogy has not made a thorough inquiry into its own educational process with all its peculiarities. One of the basic causes of the criticised shortcomings of pedagogical science is the low methodological standard of pedagogical papers, which is shown on the one hand by one-sided deductivism, on the other hand by empiricism. Personality cult (as well as dogmatism, which is closely related to it) has also played its role in bringing about the unsatisfactory level of pedagogical thinking. The basic necessary condition for a successful development of pedagogical science in future is, in the authors’ opinion, raising, above all, the general standard of methodology in tackling pedagogical problems. The authors further analyse in greater detail a number of methodological questions such as the necessity of drawing conclusions from the contemporary social movement of socialism for the theoretical elaboration of questions of communist education; profound and creative mastery of Marxist philosophy; orientation to a thorough scientific analysis of educational phenomena; elaboration of a well-thought-out system of methods in pedagogy, especially the application of the experimental method; the application of methods of some other sciences (Marxist psychology, sociology), as well as the principles and methods of modern sciences, especially cybernetics. In conclusion, the authors stress the necessity of a complex solution of complicated pedagogical phenomena and problems.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}