Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/2008 -
Studie Studies

Page: 337-349
Author: Janošová, P.
Key words:

Annotation:

Gender identity and its variability repre-sents one of the most important factors in the creation of children‘s classmate relation-ships from middle-school onwards. The preferred variant is the stereotypical model of girl and boy identity, moulded by the so-called „mainstream“ and presented through cultural politics designed for the young population. Pupils with gender identities that diverge from this stereotype are exposed in school conditions to the risk of low social status and ostracisation.
Identification with the established stere-otype is seemingly easy, but it is accompanied with a lack of self-knowledge and immaturity of personality. It can result in internalised problems in later years, dysphoric feelings, depression, a sense of inner emptiness and soon. Stereotypical gender identity is linked with the hegemony of masculinity and with the premature sexualisation of relationships between contemporaries. Negative consequences include sexual harassment, intolerance towards sexual minorities, bullying (often with a homophobic context) and also silence about bullying. These phenomena have been discovered and recorded as early as the first level of basic schools among boys and many girls. At the same time the period known as that of „sexual latency“ is becoming shorter among the youngest generation.
A deeper and more long-lasting cultivation of gender identity in pupils of both sexes can be achieved through the development of their rational and emotional reflexive intelligence. Openness to ones own experience combined with the tolerance of the social environment enhances a capacity for empathy with others and their non-standard behaviour and identities. The personality of the teacher and his or her capacity for reflection on his or her own experience and views, including gender aspects, plays a key role in this process.
The study offers a brief account of the deep psychological context of these phenomena and the reasons that sometimes block the efforts of teachers to cultivate the gender attitudes of their pupils. It also offers some ideas for work in the classroom.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}