Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/2008 -
Studie Studies

Page: 315-326
Author: Janoušková, S., Maršák, J.
Key words:

Annotation:

The article concerns the problem of the design and exploitation of indicators of education quality in the Czech school sys-tem. First it defines the meaning of the term indicator of education quality on the basis of an analysis of a range of Czech and foreign literary sources. In this section it presents different approaches to the concept of indicator of education quality and uses examples to illustrate the different meanings in which it has been used in this country and abroad. The article then summarises the rules for the design of indicators of education quality and for the creations of systems of these indicators. It enumerates the desirable attributes of an objective and reliable indicator of education quality and the features of such an indicator relative to the target group of respondents for whom it is designed. Last but not least it analyses situations for which it is useful to create indicators of quality of education. One section of the article is then devoted to rules for the design of systems of indicators that enable us to obtain more objective and reliable data than do indicators without mutual links, i.e. mutually isolated indicators.
Another important part of the article is a section on the problems of indicators of education quality in the context of the cur-ricular reforms currently taking place in the Czech Republic. It indicates where in this situation indicators of education quality can be exploited in the framework of the national educational system. It is hoped that this section might initiate an important discussion among the professional educational public on what kind of quality indicators to create, how to get beyond what has hitherto been a markedly intuitive rather than scientific approach to creating them, how to use them effectively in the evaluation of various aspects of the national educational system and who should design them.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}