Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2015 -
Metodologická studie Methodological Study

Page: 113-142
Author: Mareš, J.
Key words: case study, educational and psychological research, qualitative approach, mixed approach

Annotation:

This overview-methodological article is concerned with case studies designed for re¬search purposes, and leaves aside case studies that are used in teaching. The article is divided into three parts. In the first part the basic concepts are defined and an account is given of terms used in literature written in English. In this study a case study is characterised as a research approach that can involve a range of particular research methods. It is an approach that is integrated, holistic, and so tries to understand the constitutive components of a case and set the case (or several cases) studied in the context of real life. Most of en it seeks answers to questions of the type "how" and "why". In the foreign literature we can trace the crystallisation of two basic methodological approaches to the way in which case studies are conceived: the first identified with the socially con-structivist movement in research and has the character of qualitative research, while the second derives more from post-positivism and has the character of mixed research. This overview-methodological study looks at case studies that employ the mixed strategy. The second part of the article characterises the main types of case study, their possibilities and limits. These include: descriptive, exploratory, explanatory, instrumental, intrinsic and evaluative case studies. The third and longest part of the article describes the individual stages of the creation of a case study: the conception of the plan of a case study; choice of subjects, phenomena and institutions to be studied; data collection; data analysis; interpretation of the results; the possibility of generalising from the results achieved; writing up and publishing the case study.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}