Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/2016 -
Teoretická studie Theoretical Paper

Page: 312-329
Author: Květina, J.
Key words: education, pluralism, neoliberalism, democracy, RVP, discursive analysis

Annotation:

This study aims to determine the extent to which the current educational programme of the Czech grammar school system is influenced by fundamental principles of liberal-democratic ideology and how far it is capable of forming pluralistic world views in pupils. For the realisation of this research goal, the project applies discursive analysis of key competencies defined in the “RVP”, and this makes possible the identification of the main incoherencies of this conception and at the same time reveals that the educational system is dominated by a one-sided interpretation of liberal and democratic values based on the principles of neoliberal dogmas.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Balon, J. (2008). Teorie komunikativního jednání Jürgena Habermase. In J. Šubrt et al. Soudobá sociologie II. Teorie sociálního jednání a sociální struktury. Praha: Karolinum.

Barša, P., & Císař, O. (2008). Anarchie a řád ve světové politice. Kapitoly z teorie mezinárodních vztahů. Praha: Portál.
PMid:17532112

Bárta, M., & Kovář, M. (Eds.) (2011). Kolaps a regenerace: cesty civilizací a kultur. Minulost, současnost a budoucnost komplexních společností. Praha: Academia.

Bělohradský, V. (2000). Realism in politics worries people. An interview with Czech philosopher Václav Bělohradský. Central European Review, 2. [cit. 2015-04-24]. Dostupné z http://www.ce-review.org/00/20/interview20_belohradsky.html

Bělohradský, V. (2014). Společnost nevolnosti. Eseje z pozdější doby. Praha: SLON.

Benhabib, S. (1996). Toward a deliberative model of democratic legitimacy. In S. Benhabib (Ed.), Democracy and difference: the boundaries of the political. Princeton: Princeton University Press.
PMid:12321188

Cabada, L., & Vodička, K. (2007). Politický systém České republiky: historie a současnost. Praha: Portál.
PMCid:PMC2562786

Cunningham, F. (2002). Theories of democracy: a critical introduction. London − New York: Routledge.
http://dx.doi.org/10.4324/9780203466247

Davies, B., & Bansel, P. (2007). Neoliberalism and education. International Journal of Qualitative Studies in Education, 20(3), 247–259.
http://dx.doi.org/10.1080/09518390701281751

Day, M. M. (1993). Habermasian ideal speech: Dreaming the (im)possible dream. Accounting & Finance Working Paper, 93/13. University of Wollongong. [cit. 2014-01-31]. Dostupné z http://ro.uow.edu.au/cgi/viewscontent.cgi?article=1099&context=accfinwp

Descartes, R. (2003). Meditations on first philosophy in focus. In S. Tweyman (Ed.). London – New York: Routledge.

Dietl, J., & Sokolovský, E. (1981). Okres na severu. 6. díl. Šachy. [Epizoda z televizního seriálu].

Fairclough, N. (2001). Critical discourse analysis as a method in social scientific research. In R. Wodak, M. J. Meyer et al. Methods of Critical Discourse Analysis (s. 122−137). London: Sage.
http://dx.doi.org/10.4135/9780857028020.d8
http://dx.doi.org/10.4135/9780857028020.n6

Foucault, M. (1991). Governmentality. In G. Burchell, C. Gordon & P. Miller (Eds.), The Foucault Effect: Studies in Governmentality. Chicago: University of Chicago Press.

Foucault, M. (2007). Slova a věci. Brno: Computer Press.

Foucault, M. (2009). Zrození biopolitiky (s. 192–193). Brno: CDK.

Huntington, S. (1976). The democratic distemper. In N. Glazer & I. Kristol (Eds.), The American Commonwealth. New York: Basic Books.

Ives, P. (2004). Language and hegemony in gramsci. London: Pluto Press.

Janiš, K., Kraus, B., & Vacek, P. (2008). Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus.

Kaščák, O., & Pupala, B. (2011). Governmentality – Neoliberalism – Education: the Risk Perspective. Pedagogický časopis, 2(2), 145−160.
http://dx.doi.org/10.2478/v10159-011-0007-z

Kaščák, O., & Pupala, B. (2012). Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: SLON.
PMid:23327067

Keller, J. (2007). Teorie modernizace. Praha: SLON.

Kol. autorů. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP.

Kol. autorů. (2008). Klíčové kompetence na gymnáziu. Praha: VÚP.

Kuhn, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.

Liessmann, K. (2014). Geisterstunde: Praxis der Unbildung. Eine Streitschrift. Wien: Zsolnay.

MacPherson, C. B. (2010). The political theory of possessive individualism: Hobbes to Locke. Oxford: Clarendon Press.

Münkler, H. (1993). Kritická teorie frankfurtské školy. In K. Ballestrem & H. Ottmann (Eds.), Politická filozofie 20. století. Praha: OIKOYMENH.

Petrusek, M. (2007). Vychováváme člověka vzdělaného nebo informovaného? Současné vzdělávací systémy v čase postmodernity. Sdělení přednesené na konferenci Jan Amos Komenský – 350 let od vydání Opera Didactica Omnia, Praha, 17. 11. 2007.
PMid:17406850

Saussure, F. (1966). Course in general linguistics. New York: McGraw-Hill.

Shapiro, I. (2006). Útěk před realitou v humanitních vědách. Praha: Karolinum.

Schmitt, C. (2000). The crisis of parliamentary democracy. Cambridge: MIT Press.

Schumpeter, J. (2004). Kapitalismus, socialismus a demokracie. Brno: CDK.

Skinner, Q. (1969). Meaning and understanding in the history of ideas. History and Theory, 8(1), 3–53.
http://dx.doi.org/10.2307/2504188

Štech, S. (2011a). PISA – nástroj vzdělávací politiky, nebo výzkumná metoda? Orbis Scholae, 5(1), 123–133.

Štech, S. (2011b). Profesionalita učitele v neo-liberální době. Esej o paradoxní situaci učitelství. Příspěvek přednesený 25.–27. 11. 2011 na setkání Sdružení Lípa v Lázních Bělohrad. [cit. 2015-04-24]. Dostupné z http://www.lipa.cz/doc/28/01.pdf

Taylor, Ch. (1997). Nedorozumění v diskuzi mezi liberály a komunitaristy. In J. Kis (Ed.), Současná politická filosofie (s. 465–494). Praha: OIKOYMENH.

Thayer-Bacon, B. (2006). Beyond liberal democracy: Dewey's renascent liberalism. Education and Culture, 22(2), 19–30.
http://dx.doi.org/10.1353/eac.2007.0007

White, S. K. (1988). The recent work of Jürgen Habermas: Reason, justice and modernity. Cambridge: Cambridge University Press.
http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511598265

Žižek, S. (2011). Jednou jako tragédie, podruhé jako fraška aneb Proč musela utopie liberalismu zemřít dvakrát. Praha: Rybka.

Žižek, S. (2013). Násilí. Praha: Rybka.



Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}