Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/2008 -
Přehledová studie Overview Study

Page: 36-49
Author: Lukas, J.
Key words:

Annotation:

This article is the second of two (the first - Lukas 2007) parts of an overview study concerned with the development of the teacher and using the broader concepts of development that may also be termed educational psychological. The introduction looks at the possibilities of the application of systems theory to the theme of the teacher development, with one important finding be-ing the characterisation of the school as a plurality system, which pursues various different, sometimes conflicting goals. The study then analyses the theme of the „broader“ professional and life cycles of the teacher, taking into account not only the development of the teacher as a professional but also the social and psychological contexts that contribute to that development. Attention is also devoted to approaches to illuminating teacher development that are based on the concept of critical (breakthrough) events, i.e. mo-ments in the development of a teacher that are fundamental for the teacher‘s perception not just of his/her own career but of his/her own life as well. The article further consid-ers ways of looking at teacher development that are based on educational psychological research on the identity of the teacher, and are methodologically anchored in quantita-tive, narrative research designs. The author goes on to give a more concrete account of one fruitful form of investigating teacher development - through the specific and very extensively elaborated method known as the life story. At the end of the article there is a diagram showing the possible basic views of the theme (and form of investigation) of teacher development, and a brief summary of the advantages and disadvantages of the approaches discussed in both parts of the overview study.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}