Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/2008 -
Studie Studies

Page: 29-35
Author: Janoušková, S., Maršák, J.
Key words:

Annotation:

An indicator can be generally defined as an observable fact (an observable material object, property, process) that is considered as a manifestation of the existence of another fact that is not directly observable. Indicators are an important component of our life and of science, and without them we could neither work nor make decisions effectively. There must always exist a relationship between the indicator andthe unobservable fact. If such a relationship did not exist, the indicator could not be a means of obtaining knowledge of the indirectly observable facts.
The understanding of the relationships between indicators and unobservable facts is made possible by what are known as in-dicator hypotheses. These hypotheses must be rationally and empirically grounded. An indicator hypothesis operationalises our theory about the non-observable facts, and thus allows us to link our empirical experi-ence with the concepts and hypotheses that relate to facts not directly accessible.
Indicators may be divided into groups.
One distinction, also typical for educational theory, is division into qualitative and quantitative indicators. Another possible division of indicators is to distinguish between empirical and theoretical indicators. Empirical indicators are based on out empirical experience, while theoretical indicators are supported by theories, which means that they are not only grounded by a certain theoretical model, but that the latter is also independently tested.
One very important aspect is that of the possible ambiguity of indicators. If indica-tors are ambiguous (which is often the case in the social disciplines) we can reduce this ambiguity by introducing a battery of mutu-ally consistent indicator hypotheses - system of indicators, or by reducing the ambiguity of the indicator hypotheses.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}