Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/2018 -
Výzkumná studie Research Paper

Page: 5-24
Author: PAVLASOVÁ, L., STARÁ, J., VONDROVÁ, N., NOVOTNÁ, M., ROBOVÁ, J., ULIČNÁ, K.
Key words: professional vision, noticing, teaching student, interpretation of what is perceived, teacher training

Annotation:

Professional vision is an important link between professional knowledge and professional behaviour. This article presents the results of a study of the professional vision of students of teaching, some of them training for the second and third stage of Basic School and some for the first stage of Basic School (Primary School), and all just starting courses on general didactics and subject didactics. Analysing written responses (n = 211) to a video of a lesson, the researchers investigated the selective direction of attention and the extent to which and how students describe, rate and interpret the phenomena recorded in the video. The semantic units were coded using the Sharin and van Es category system (2009) and a modified version of the Stocker system (2008). Statements coded as theorisation, prediction and alteration were analysed qualitatively with the aim of identifying their nature. In the field of selective direction of attention the study confirmed some of the results obtained in students of maths teaching in preceding studies, but there were also differences. The students of 1st stage teaching devoted more attention to the pupil, while the comments of the students of 2nd and 3rd stage teaching were directed to pupil and teacher in equal measure. The students in both groups tended to comment more on general educational matters at the expense of subject issues and subject didactics and did very little in the way of interpretation (students of 1st stage teaching even less than students in the second group) and their comments were very general. In their commentaries we can see an emphasis on the pupil’s active approach to learning. The results of the study could contribute to innovation of the content of didactic disciplines in teaching training and the development of collaboration between specialists in different subject didactics.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}