Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2018 -
Výzkumná studie Research Paper

Page: 130-154
Author: KOUBEK, P.
Key words: teachers’ subjective theories, subjective theory governing behaviour, the research programme Subjective Theory, case study, didactic transformation, school civics

Annotation:

The goal of the multi-case study was to show how three qualified teachers of education for citizenship (civics) for the senior classes of very highly rated Prague basic schools are coping with the urgent demands of civic education today, in a complex society in which traditional relationships, bonds, authorities and values have been undermined.
Methods: The study uses a data base created from the results of the progressive exploration of three teachers of civics in the years 2015–2017 employing the methodology go the research programme Subjective Theory (Groeben et al., 1988). The study focuses on the subjective theories of the teachers, as they emerged in recorded teaching, i.e. as handlungsleitende Kognitionen.
Results: The study discusses findings that may represent the limits of professional development and quality of teaching for the teachers concerned. The teachers were monitored in close-up detail and over a lengthy period, their subjective theories about didactic transformation in civics were analyses repeatedly, each time from a shifted perspective. The findings thus constitute an in-depth, situated and contextually anchored knowledge of these subjects. This means that the conclusions cannot be generalised to other situations and teachers.
Conclusions: Research on the realisation of the curriculum for education for citizenship in school classes – to judge by the specialist studies available to the author – in its infancy. This study may then serve as a source of inspiration for wider research on the basis of the subject didactics of the social sciences.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}