Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2018 -
Výzkumná studie Research Paper

Page: 107-129
Author: STARÁ, J., STARÝ, K.
Key words: teaching goal, educational goal, primary education, implemented curriculum, case study, education in the social sciences and humanities

Annotation:

Aim: To describe how teachers of the junior classes in Basic School (ZŠ) think about teaching goals, which teaching goals they set themselves, how they communicate them to pupils and how they work with them in actual teaching.
Methods: A multi-case exploratory study, the cases each being a teacher’s work with educational goals. The participants in the study were 10 teachers of the junior classes in Basic School. The methods employed were observation of teaching, in-depth semi-structured individual interviews with teachers, and content analysis of teaching artefacts.
Results: Educational goals do not appear in teaching in explicit form. During observation, implicit goals emerge - at the beginning of lessons when the programme is communicated, in the course of lessons in the tackling of learning tasks and above all in assessment processes including concluding reflections. The educational goals become most evident when criterial assessment is used. The quality and modes of work with goals were very various among the teachers in the study. In many lessons the educational goals, teaching methods, and assessment of pupils were at odds. In interviews the teachers did not explicitly mention the development of values as a goal in teaching.
Conclusions: When goals, content and assessment techniques are in harmony, this has benefits for pupil learning. Our analysis of statements by teachers and the responses of pupils has led us to the view that improving work with teaching goals has the potential to bring pupils greater gains from learning and to increase the quality of their education overall. In view of the big differences between teachers it seems to us important to individualise support offered to them.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}