Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2007 -
Studie Studies

Page: 132-144
Author: Kraus, B.
Key words:

Annotation:

The article offers an account of the devel-opment of Czech social pedagogy from its origins to the present day. In the first section the author considers its beginnings, associ-ated with the name of G. A. Lindner. In the secondparthe analysis the period from 1918 to the end of the 2nd World War. A range of ideas and publications that are in some way connected with social pedagogy appeared in this period but social pedagogy was still not conceived as an academic discipline and un-like in Germany or Poland no major defining work was published on the subject and it had no important representative.
In the third part the author characterises the post-war era right up 1989. This period had two different phases. Up to the mid-1960s sociology was typically banned, and so social pedagogy - which is closely related to sociology, did not exist here. From the late 1960s however, as with sociology, there was nothing in the way of its development. Still, we find only timid attempts to constitute a social pedagogy and overall the term appears only rarely.
The breakthrough for the development of Czech social pedagogy came with 1989, and since then there has been a great upswing in the subject. With little in the way of tradition to draw on, the early 1990s were marked by various different approaches and searching. Gradually the situation has stabilised and today it can be said that the concept of social education has crystallised a special academic discipline concerned with the social aspects of the education process in two fields. First there is the question of the role of education in compensating for social disadvantage in part of the population - a role that requires a specific approach, and second the question of prophylaxis, i.e. the role of education in forming a healthy lifestyle that is the best prevention for all kinds of social deviation.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}