Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/2006 (MONO) -
Diskuse Discussion

Page: 91-102
Author: Švec, V.
Key words:

Annotation:

The article tries to offer a new view and new insight into the pedagogical instruction of student teachers. It foregrounds the actions of the student in pedagogic situations. This action creates experience which is then transformed into knowledge provided that it is processed, i.e. is the subject of critical selfreflection. The author first shows how on the basis of research he moved from teaching skills to implicit pedagogical knowledge. He defines implicit knowledge as the student‘s „rolled up“ critically mentally processed pedagogical experience. When unrolled and developed as the student tackles pedagogical situations it changes into explicit knowledge. Teaching skills alone, however, are usually insufficient as a basis for authentic and creative action on the part of the student. What is more important is the student‘s overall „setting“ (state of adjustment) for action in teaching situations. This „setting“ for action in teaching situations is defined as „pedagogical condition“ in the article. Pedagogical knowledge plays a part in the „condition“ of the student. The author recommends support for the creation and development of pedagogical condition in student teachers.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}