Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2001 -
Studie Studies

(CZ) Evropské záležitosti: výzva pro českou pedagogiku
(EN) European affairs: a challenge for czech educational science

Strana / Page: 42-61
Autor / Author: Walterová, E.
Klíčová slova / Key words: Evropa, evropanství, evropská identita, národní identita, evropská dimenze vzděláváni, vzděláváni učitelů


Anotace:

Příspěvek к diskusi o evropské dimenzi vzděláváni vychází z analýzy pojmu Evropa, evropanství a identita. Chápe evropskou dimenzi jako jeden z principů vzdělávacího systému a v procesuálni rovině jako kultivaci vztahu к Evropě. Pro porozuměni evropské identitě je podstatná národní identita jako jeji součást. Neexistuje univerzální model realizace evropské dimenze ve vzděláváni, každá země tvoři svůj vlastní. Všem je společné chápáni Evropy jako sdíleného prostředí pro setkávám, spolupráci a hledáni společných perspektiv. Klíčový význam pro realizaci evropské dimenze mají učitelé. Ke vzděláváni učitelů se vztahuje projekt, jehož průběhu a výsledkům se příspěvek věnuje podrobněji. Zavádění evropské dimenze do vzděláváni vyžaduje systémové změny a je úkolem pro celou českou pedagogickou komunitu.



Annotation:

A contribution to the discussion on the European dimension of education stemming out of the analysis of the terms Europe, Europeanism and identity. It conceives of the European dimension as one of the principles of the educational system and - at the processual level - as a cultivation of the relation towards Europe. To understand European identity, national identity is significant as its component part. There is no universal model of implementing the European dimension in education - every country creates her own. All share the conception of Europe as a communicative environment for encounters, co-operation and search of common perspectives. Teachers are of crucial significance for the implementation of the European dimension. The project on whose course and results the extract focuses in detail relates to the training of teachers. Implementing the European dimen sion into education requires system changes and represents a task to be dealt with by the entire Czech edaucational community.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}