Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2001 -
Studie Studies

Page: 185-196
Author: Krykorková, H., Chvál, M.
Key words:

Annotation:

Nowadays, the metacognitive approach in education and in educational psychology is given much attention both in the theoretical and practical aspects. The topical relevance and modernity of metacognition are mainly seen to lie in the possibility to orientate better and more efficiently in the rapidly changing world and in the supply of new information and knowledge. The school is therefore rightfully required to make the pupil better prepared for the complex world of knowledge by means of this method. It is equally required to give the processes of knowledge acquisition and learning more sense thus facilitating understanding. Given the inadequate treatment of the problem of metacognition in our educational and educational- psychological researches, the task of this research study is to present the conception of metacognition, to focus on the approaches that have contributed to the definition of the concept and to outline some application possibilities of this method of knowledge in the context of instruction. This study also represents one of the theoretical contributions to the research project „Theoretical conception of metacognition and the possibilities of applying metacognitive approaches in the intellectual and personal development of the pupil“.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}