Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2001 -
Přehledová studie Overview Study

Page: 155-184
Author: Rheinberg, F., Man, F., Mareš, J.
Key words:

Annotation:

Starting from different definitions, a general model of learning motivation is proposed. Besides the description of antecendent characteristics of the person and situation, the model stresses the specification of actual variables that affect the quality of learning motivation. It further analyses how actual motivation influences the process and the outcomes of learning. Using this general model, we begin our explanation with Heckhausen’s Extended Cognitive Model of Motivation (1977) and its further elaboration by Heckhausen and Rheinberg (1980) and Rheinberg (1989). Klinger’s, Kuhl and Beckmann’s, Heckhausen’s, and Gollwitzer*s theories are also taken into account. Man and collaborators are included, too. We argue that short-term interventions need not be restricted to a pure change in structure that is relevant to the situation but can also include activity-related incentives. On the other hand, a long-term strategy always focuses on changing the person’s characteristics. An exact analysis of these characteristics is required. Well known approaches that apply motivational training in the Czech Republic, Germany, and English- speaking countries are briefly described. In short, we propose three basic new approaches: (a) modification of educational interests, (b) modification of volitional competencies and (c) self and/or externally induced flow. We assume that if flow and interest are missing, volitional competencies are of high importance for successful learning. We are also open to facilitating thinking in connection with motivation (Klauer, Fries) and Cognitive Acceleration through Science Education CASE. This latest approach has been recently elaborated especially at the School of Education (King’s College London) by Aday, Shayer, McLellan et al.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}