(CZ) Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů
(EN) Paradoxical effects of teacher‘s motivational approaches
Autor / Author: Man, F., Mareš, J., Stuchlíková, I.
Klíčová slova / Key words: učitelovo očekáváni, učitelova percepce žáku, autopercepce žáků, učebni motivace
Studie nejprve shrnuje současné poznatky o vlivu učitelova očekáváni na výkony žáků (sebenaplňujíci proroctví, Pygmalion-efekt). Poté se zaměřuje na nový problém: vztah mezi učitelovým vysokým či nízkým očekáváním vůči žákovi a žákovou školní úspěšnosti, učitelovým chválením nebo káráním daného žáka a žákovým vnímáním svých schopnosti. Empirický výzkum и 182 žáků 6. a 7. tříd základní školy potvrdil závěry jiných badatelů, že za určitých podmínek může dojít к motivačnímu paradoxu. Učitelova pochvala za úspěch může informovat žáka o tom, že jeho schopnosti považuje učitel za nízké, zatímco kritika a pokáráni za neúspěch mohou být pro žáka informací, že mu učitel připisuje vysoké schopnosti.
Annotation:
Past research on teaching has concentrated on personality and behavior of teachers, without much attention to cognitive activity. Yet, except for radical bchaviorists who treat cognitive activities and subjective experiences more as cpiphcnomena accompaning behavior, there has been increasing recognition of the need to study these factors, both in tcachcrs (Shavclson - Stern 1981) and students (Weinstein 1983) in order to develop complete and accurate accounts of classroom events. Similar approaches have been applied in European research. This study examines the students’ perception of their tcachcrs, and their evaluative reactions after succcss and failure in ordinary classroom tasks. 115 students (ages of 12-13) were evaluated (chosen) by their tcachcrs as gifted (N = 53) or nongiftcd (N = 62) on the basis of general ability. The findings revealed that low-rated students reported, generally speaking, significantly different assessment of a poor grade after failing at a moderately difficult task. However, the tcachcrs expressed marginally more pity towards low scorcrs (p <. 10). Further tcachcrs responded significantly differently (p <.001) towards different groups (gifted vs. nongiftcd in mathematics) concerning their reaction to an average grade (mark). The results corroborated the idea that these reactions might provide students with information about how tcachcrs estimate their ability.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: