Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/2000 -
Studie Studies

Page: 224-235
Author: Man, F., Mareš, J., Stuchlíková, I.
Key words:

Annotation:

Past research on teaching has concentrated on personality and behavior of teachers, without much attention to cognitive activity. Yet, except for radical bchaviorists who treat cognitive activities and subjective experiences more as cpiphcnomena accompaning behavior, there has been increasing recognition of the need to study these factors, both in tcachcrs (Shavclson - Stern 1981) and students (Weinstein 1983) in order to develop complete and accurate accounts of classroom events. Similar approaches have been applied in European research. This study examines the students’ perception of their tcachcrs, and their evaluative reactions after succcss and failure in ordinary classroom tasks. 115 students (ages of 12-13) were evaluated (chosen) by their tcachcrs as gifted (N = 53) or nongiftcd (N = 62) on the basis of general ability. The findings revealed that low-rated students reported, generally speaking, significantly different assessment of a poor grade after failing at a moderately difficult task. However, the tcachcrs expressed marginally more pity towards low scorcrs (p <. 10). Further tcachcrs responded significantly differently (p <.001) towards different groups (gifted vs. nongiftcd in mathematics) concerning their reaction to an average grade (mark). The results corroborated the idea that these reactions might provide students with information about how tcachcrs estimate their ability.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}