Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2014 -
Přehledová studie Overview Study

Page: 151-176
Author: Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Kostková, K., Janík, M., Hublová, G.
Key words: professional vision, ability to notice, teacher, educational research

Annotation:

This review sets out to map research relatingto the concept of teachers’ professional vision (ability to notice). Professional vision involves processes of selective attention and knowledge-based reasoning that guide the actions of professionals in situations in the context of their domains. The review builds on 19 journal papers included in Web of Science and/or ERIC databases. All these papers present original empirical research studies and focus on professional vision (or ability to notice). The review aims to answer the following questions: How is professional vision conceptionalised in these studies? Which aims and research questions do these studies set themselves? Which methods and approaches do the studies use? What important conclusions do the studies draw? The authors conclude the review with a summary of its findings and a discussion. It appears that the research field is dominated by studies in the area of mathematics education. A focus on humanities and arts seems to be missing. There are a number of research instruments and methods for investigating professional vision “after” action, but the challenge now is to develop ways of exploring professional vision in action and ways of identifying the phases of development of professional vision in the context of teachers’ career.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}