Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/1992 -
Studie Studies

Page: 103-112
Author: Hrdina, Ľ
Key words:

Annotation:

The dialogue has an irreplaceable function in the process of teaching since it is the process through which information is exchanged between teacher and pupils. The position of the dialogue in a broader context of tuition and learning is preconditioned by personality characteristics of the teachers and pupils, the contents, organization, social background as well as climate of the school or class. It is a method for decisionmaking and action of the individual in his gathering of information, and its application in his activities.
Two groups have been studied in the research, viz. a selected group of outstanding teachers, and the rest of teachers. Three categorical systems of the dialogue were used in the classes: the category of questions, category of answers, and the category of entering the dialogue of the pupils without being challenged by the teacher. We have found that the first group (of excellent teachers, obtaining outstanding results with pupils) had substantially better resuhs in leading the dialogue in the classes, with respect to the correct and extension-providing answers of pupils, both in standard and non- -standard tuition. In the non-standard process, pupils have manifested resourcefulness, ability of logical thinking, and a creative problemsolving approach. These pupils have shown substantially better results also from the aspect of entrance into the dialogue without challenge. This unwritten agreement between teacher and pupil gives advantage to the latter, offering them self- -confidence and eliminating fear. The teacher — as the partner of pupils — can at the same time observe the individualities of specific pupils and utilize them in their development.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}