Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/1992 -
Studie Studies

Page: 435-438
Author: Hradečná, M., Helus, Z.
Key words:

Annotation:

1. The reflex of the child and childhood is a topical theme of psychology, pedagogy, sociology, history as well as philosophy, theology etc. This reflex has its own qualities. Through our relation to childern around us, of ours and in ourselves (often as a very urgent reminiscence of our childhood) we obtain a special quality of knowledge of ourselves. If the way of the confrontation of man with himself goes through the child and childhood, it often becomes shape, deep and sensible.
2. There is necessary to make clear, which faces are characteristic of the reflex of the child, which topics are confrontated into it. Here we can meet the child:
a) as our personal property, for that we make an effort above all childhood is our dear reminiscence, the child compensates our limits and failures by his own career,
b) as our distress to danger — the child endangers our career, takes our time, is disgrace to us, but also provokes our blind instincts of agresivity as well as of taking care, both are bad for the child, because they are blind, and that’s why bringing problems to us.
c) as hope and saving for the world - because the child has its own potencialities and is frail and we are called to be gentle and noble and to work on ourselves,
d) as a catastrophic destructive power of the world — the nature of the child is barbarous, the child is selfish and aggressive and, in special situation, the uncontrollable power of destruction,
e) the child is in danger, has ist desanvantage of the other adult citizens and has to be protected as well other suppressed minorities,
f) the child is the topic of a research,
g) the child is the incarnation of mystery — the birth and the death lead the life to transcendency and we can see vestiges of this on the child very clearly
3. Every of these sights at the child has its own causes and consequences, they are different only in their degree in a special situation and how much we are able to articulate them, they have their figures in a special literature and novels. Through them dark connections of human being become clearer. It is only way, on which the man becomes wiser, deeper and more sincere to himself.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}