Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/1990 -
Studie Studies

Page: 269-280
Author: Hradečná, M.
Key words:

Annotation:

The study summarizes some results and conclusions which came into being during the covering of the DU SPZV IX—10—2 by the half of the year 1989. It aims at contributing to the solving of the questions how to form the values orientation both in the educational practice and when exploring the contemporary conditions. At the same time it is becoming a reflex of certain conditions under which ithis forming passed.
The target of exploring is the relation to the values chosen (education, emotion, family) and to the cooperation of the family and school. On the basis of the theoretical analysis, the discussions with the teachers, and above all on the basis of a secondary analysis of some selected researches (educational, sociological, psychological) and the parents’ public inquiery in magazines, some conclusions have been achieved.
One of the sources of the complicated situation in education is seen in the fact that the influence of the society on the way of thinking and living of the family and its functioning, and the influence of social institutions on young people’s education was overestimated while the influence of the family was underestimated.
The unity of the educational functioning of the school and the family is a complicated but simplified which does not work, the co-operation of the two factors beimg formal above all as well. On the contrary, it is necessary to underline the specifics of all educational factors, especially those of the family and the school which also assumes the necessity of lookong for some possibilities of the mutual communication. In the possible integrational efforts the sholl does not play the main role. Neither the educational theory nor practice take into account sufficiently the fact that the family not only is an important determinant of creating the children’s and young people’s values orientation but that it is a determinant of the functioning of the school on this forming too.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}