Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/1989 -
Diskuse Discussion

Page: 306-319
Author: Cipro, M.
Key words:

Annotation:

The author proceeds from the tasks of the socially economic perestrojka in the light of which he examines the relation of education and the scientifically technical revolution. Besides the economic factors he emphasizes an urgent need of increasing the effectivity of the educational factor. The matter is that the educational process should not be solely and passively adapted to the requirements of the scientifically technological revolution, but that it should also influence the revolution itself in an active way so that an always more perfect technology might serve the always more consequently humane goals of the society development. That is why the naturally technological and the humane aspects should be harnionized in the most optimal way.
The character of the school development has often been dilemmatic. In solving its problems contradictionary views, such as quanti ty and qual ity, theory a n d practice, incgration and différenciation, formality and materiality, generalities and vocationality, authority and freedom, usefulness and aesthetics etc, have often fought with one another. As for the historical perspective we can see that in these questions extremes have often appeared; these should be avoided in the contemporary school.
The dialectical approach can be characterized here by means of some actual examples from the field of the use of the audio-vizual technique, the organization of a collective, and the differenciated teaching as well as of the regime of the work at universities and other schools of university level.
The document concerning the Czechoslovak educational system from the year 1976 provides in its principles a sufficient space for a further enhancing of our schools in the spirit of the stimulation given by the XXVIIth Congress of the Czechoslovak Communist Party. Those stimuli, through their emphasis on the significance of the humane factor for the further advance of the socialist society, open a new perspective in education and the pedagogical sciences; thus, their social responsibility is being increased.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}