Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/2014 (MONO) -
Přehledová studie Overview Study

Page: 287-306
Author: Lokajíčková, V.
Key words: metacognition, development, evaluation, learning

Annotation:

High demands for quality and effective education of individuals are automatic in today’s society, strongly influenced as it is by globalisation and characterised by an information “explosion”. The current approach to learning is therefore orientated not merely to “knowing what” but above all to “knowing how” and also “knowing when, where and why”. This is also why metacognition is considered one of the crucial dispositions in the field of the quality (effectiveness) of learning. The development of metacognitive processes falls into the field of the “new” (productive) culture of teaching and learning, the foundations of which are to be found in the theories of educational, psychological and (subject) didactic constructivism. In addition to the encouragment of metacognitive processes the “new” (productive) culture of teaching and learning stresses the individualisation of learning processes or introduction of authentic teaching exercises demanding the transfer of what has been learnt to new contexts (the pupils actively “construct” their learning). The development of metacognition in teaching is therefore a way to pursue a higher goal as well – metacognition as support for the “new” (productive) culture of teaching and learning can contribute to raising the quality of teaching.
The aim of this review study is to define the concept of metacognition and apply it in the context of teaching. The study is divided into two main parts. The first seeks to define the concept of metacognition, and presents its components and their categorisation. The second part offers a characterisation of teaching that encourages metacognition, and describes the development and evaluation of metacognition in teaching.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}