Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/1985 -
Studie Studies

Page: 49-62
Author: Somr, M.
Key words:

Annotation:

The class and social aspects of dem ocratization of education in the efforts to reform the Czech school and pedagogy in the inter-w ar period are characterized by antagonistic viewpoints, with the revolutionary Marx’s viewpoint opposing the reform ist conception of Masaryk. Tendencies to rebuild the bourgeois school in a socialists way by means of a redical reform were rare. The situation was complicated by revisionist tendencies which steered Social Democracy away from revolutionary changes so that it became a party of social reforms.
The bourgeois democracy in the first republic clearly pro-western, exploiting the disunity in the labour movement, was well aw are of the class character of education, of the close links between education and the area of ideology and politics. It is characteristic that the first republic took over the A ustro-H ungarian organization of education completely, including the Education Act of 1869, and calls for a new Education Act did not meet with any response in the camp of the bourgeoisie or with any support in the Social Democratic Party, which, as one of the parties forming the then coahtion government, controlled the Ministry of Education.
The complexity of struggles for a new school in the variegated field of pedagogical experim ents is reflected in the characteric features and signs impressed on them by individual teachers.
It is necessary to differentiate between the official educational policy and the conscious efforts of progressive teachers seeking new means methods and forms of putting the reform efforts into effect.
A straightforw ard criticism of the bourgeois school was the Free socialist work school at Kladno, which went beyond the fram ework Czech reformism and became the first all-in socialist school.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}