Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/1984 -
Studie Studies

Page: 159-174
Author: Průcha, J.
Key words:

Annotation:

This article deals with the analyses of two parameters of instructional texts: a) the extent of the instructional text, b) the difficulty of the instructional text. Part One describes the most important methods worked out abroad (especially in the USSR, the GDR and Poland) for measuring the degree of difficulty of instructional texts. They are, on the one hand, statistical methods (based on the evaluation of the frequency of various language and content characteristics of the instructional texts), on the other hand, psychological methods (based on the appraising statements on the difficulty of instructional texts by various groups of judges). In each case an exposition is given of the experimental research verifying the didactic reality of results of the respective methods in the process of the acquisition of instructional material by pupils.
Part Two gives basic data on the difficulty of 15 instructional texts for different subjects in the 4th to 6th grades of the Czech elementary school. Use was made of the measure of difficulty of K. Nestler’s (1974) and J. Mistrik’s measure of comprehensibility of the text (1969). The analysis verified the hypothesis of the dependence of the difficulty of instructional texts on the pupils’ age, and of gradually increasing difficulty of instructional texts in accordance with the pupils’ age. This hypothesis was not confirmed: the analysis showed considerable disproportions in the degree of difficulty both between instructional texts of different subjects for the same grade and between instructional texts of the same subjects for different grades. For instance, some textbooks for a lower grade (History 5, Natural Science 5) were found to be more difficult than the textbooks of the same subjects for a higher grade. Sources of extreme difficulty are pointed out.
In Part Three it is pointed out that measures of difficulty can be used for prediction purpose, i. e. for the evaluation and correction of textbooks before their introduction into schools.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}