Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1983 -
Studie Studies

(CZ) Snahy československých učiteľov o poznanie sovietskej školy a pedagogiky v rokoch 1925-1930
(EN) The Czechoslovak teachers' efforts to get to know the soviet school and pedagogy in the years 1925-1930

Strana / Page: 475-486
Autor / Author: Hurčík, S.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The foundation of the Society for Economic and Cultural Relations with the New Russia is followed by a period of increased interest of Czechoslovak teachers in the Soviet school and pedagogy. The process of getting acquainted with the Soviet school was being realized under the conditions of anti-Soviet campaigns launched by the Czechoslovak bourgeoisie. In the years 1925—1930 contacts with the Soviet side were made primarily by progressive-minded university teachers. It was very difficult for teachers of elementary, lower secondary and vocational schools to follow suit because the ruling bourgeosisie used the means of power to suppress any manifestation of respect and sympathy for the young Soviet state. Communist teachers were the chief organizers of the first successful Soviet school campaigns in Czechoslovakia.
This study traces the Czechoslovak teachers’ relations to the Soviet Union and refers to the difficult period of the first contacts with the Soviet school. It deals with concrete manifestations of friendship which strongly influenced the awareness of the teaching profession. Simultaneously an anylysis is made of the process of development of the progressive orientation of Czechoslovak teachers in the years 1925—1930. The process of getting to know the Soviet school and pedagogy was reflected in the fight for the de jure recognition of the Soviet Union and for establishment of all-round relations with it The teachers’ share in the development of Czechoslovak—Soviet relations is described in the broader framework of social struggles for a just social order.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}