Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/1981 -
Studie Studies

Page: 33-45
Author: Vonková, H.
Key words:

Annotation:

The study deals with the problems of knowledge synthesis at the secondary stage of general education with regard to the required qualities of present-day complete secondary education. It proceeds from the Marxist conception of education and its function in the development of society and the individual. The conception of the didactic from of the knowledge synthesis is derived from the teoretical analysis of the problem: it is a question of a purposeful teacher-controlled process of forming the conceptual knowledge system in the pupil and at the same time developing the ways of the application of the knowledge by pupils. The study gives the results of an empirical research into the knowledge synthesis, carried out at all types of secondary schools in the field of general education. The methods of finding out the aspects of the knowledge synthesis is a set of problem assignments for the pupil. The appropriateness of this method is manifested especially in the fact that the solution of assignements by pupils make it possible to follow the width and ways of the pupils’ thinking about problems. The quantitative and especially qualitative analyses of the results of the research have brought the following findings: The investigated aspects of the knowledge synthesis and thus also the application of knowledge at a certain theoretical level are still limited as far as the knowledge of secondary schools pupils is concerned. In most cases the pupils’ knowledge gets stuck on the level of fragmentary experience without the pupils being able to generalize the individual concrete facts and to interpret them in contets. The investigated aspects of the knowledge synthesis in the field of general education are, for the time being, apparent to a greater extent among senior high school (grammar school) pupils. The value of the research in question can be seen in the fact that it draws attention to some unused possibilities in the realization of secondary education at various types of secondary schools.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}