Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/1981 -
Otázky a názory Questions and opinions

Page: 183-198
Author: Bartoš, M.
Key words:

Annotation:

In the epoch of constructing a developed socialist society the significance of formative processes on the borderline between (intentional) education and the functional formation of man is increasing. Varied culturally educational activities, in addition to explicitly pedagogical forms also comprise a number of primarily nonpedagogical processes which, however, have a definite educational aspect and can be included in the comprehensive national educational system by means of the conception of indirect educational work.
Its substance can be characterized (following up freely F. Kozel) in this way: the subject of the educational intention does not regulate the man being educated directly, but regulates the social formative forces and processes which — not being regulated with an educational intention — would otherwise form man in his social activity only spontaneously, functionally. The educational function here is not, as a rule, the dominating function (it is a question of education “in the forms of life itself’), the subject of educational work may also be a collective one and need not be in personal contact with the person being educated. The author points out that culturally educational activities, which are primarily a form of cultural life not only spreading but also creating cultural values, include a number of processes of indirect education in various forms of communicating and adopting cultural values by means of leisure time hobby activities in relatively small groups, by means of interaction in various forms of club life, social entertainment and the like. Taking controlled social entertainment with dancing as an example, the author points out the dangers involved but, above all, he underlines the great possibilities, hitherto not fully exploited, of making cultural environment pedagogical by means of organically stimulating the educational aspects of these external factors in their influence on man.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}