Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/1981 -
Studie Studies

Page: 443-462
Author: Hrabal, V., Krykorková, H., Pavelková, I.
Key words:

Annotation:

This article by three authors is an attempt at a more comprehensive approach to the analyssis of the pupils' academic achievement. In its first part a theoretical analysis is made of the achievement motivation, prospective orientation and memory dimension of the cognitive style as non-intellectual factors influencing the level of the academic achievement. The theoretical analysis has shown that a) in the field of achievement motivation it is useful to consider two specific achievement neeeds: the need for a classroom success and the need to avoid failure at school, which significandy influence the academic achievement; b) in the field of prospective motivation it is possible to think of the need for time structuf’ation, wich forms its motivation basis; c) in the field of the memory dimension of the cognitive style in relation to academic achievement it appears as useful to work with two basic dimensions known as „sharpening“ and „levelling“.
The research carried out with a sample of 130 pupils attending the 6 th year and the 7th year of the elementaiy school has confirmed the correctness of the theoretical starting points and has brought a number of interesting findings. A correlation analysis has shown that there exist different relationships between the variables under investigation and the academic achievement when comparing samples of boys and girls, pupils in the 6 th year and in the 7th year, pupils with above-average and those with below-average intellectual faculties. Two factor analyses carried out with samples of boys and girls show markedly different structures and these are interpreted in the article. The attempt at a more comprehensive approach chosen by the authors has proved fruitful mainly because it offers the possibility of typologizing underachievers and thereby also the possibility of utilizing the results for educational practice.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}