Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2013 -
Diskuse Discussion

Page: 252-258
Author: HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I.
Key words: inclusive education, total inclusion, evidence-based practice in education

Annotation:

This article is a contribution to the current discussion of inclusive education in the Czech Republic. The authors analyse the denotative meaning of the term “inclusive education“ and at the same time warn against its negative connotations, particularly in the concept of total inclusion.
Inclusive education is presented as a scientifically grounded approach to educational practice. In this context the article includes an appeal to those involved to take notice of the relevant empirical studies of the effects of inclusive education, and to abandon unsubstantiated myths. The authors compare the four most common myths about inclusive education with the results of foreign and Czech research studies.
In the conclusion the authors indicate the importance of the field of special education and point out the shifting boundaries of its application and definition.
Doc. PaedDr. Vanda Hájková, Charles University in Prague, Faculty of Education, Department of Special Pedagogy, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Czech Republic; e-mail: vanda.hajkova@pedf.cuni.cz
Doc. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D., University of New South Wales, School of Education; University of Sydney, Faculty of Education and Social Work, Australia; e-mail: i.strnadova@unsw.edu.au.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}