Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1980 -
Studie Studies

(CZ) K systému výchovně vzdělávacích cílů na gymnáziu
(EN) On the System of Educational Aims at the Gymnasium (Senior High School)

Strana / Page: 345-360
Autor / Author: Smoljaková, S.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The general aim of Communist education — universally and harmoniously developed man — has, in Socialist pedagogy, a crucial and integrating function for deriving partial aims which are set foth in the project documents on education at all types and grades of schools. One of the most difficult problems is to give these aims concrete forms and structures and to put them into practice in the educational work of the school.
On the basis of the example of the aims set forth in the syllabi for gymnasiums (senior high schools) and on the basis of the teaching experience some problems are analysed, such as the vagueness of the aims, lack of inter-connection between initial aims, general and follow-up, partial aims, mistaking aims for content, reducing the requirements for the development of the pupil‘ s personality to the development of some intellectual aspects only, and the like. Effective incorporation of the aims into the gymnasium^s educational work presupposes a systematic elaboration aim categories to follow up on the general, intermediate and resultant aims, from the incipient project documents via syllabi, textbooks and the teachers* individual thematic plans to the realization of the aims in the process. It is also essential that the structure of aims should include, besides the accentuated demands on knowledge and skills, also other aspects of the pupiPs personality, such as the development of capabilities and interests and the formation of character, attitudes and convictions. The elaboration of educational aims in the above-mentioned directions and the strengthening of the function of intermediate aims can exercise considerable influence on the character, progression and results of the gymnasium‘s educational work.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}