Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/2013 -
Výzkumná studie Research-orientated Study

Page: 198-219
Author: KVASNIČÁK, R.
Key words: teaching experience in field, knowledge, retention tests, ecosystem, biotic environmental components, abiotic environmental components, relationships of food

Annotation:

The research project presented was intended to find out how experimental teaching in the field affects pupils’ knowledge of the ecosystem. Most studies on this thematic area have investigated the relatively long-term effects of informal education on ideas and knowledge. By contrast, our research project seeks to discover how short-term experience (five days) affects pupils’ knowledge of ecology. The durability, structure and depth of understanding of ecological knowledge in selected experimental groups of pupils were tested by various measuring tools (conceptual assignment, two-level test, and a test with free answer) that are highly reliable (Cronbach alpha > 0.8). Unlike other research projects, our research included retention tests of the knowledge of ecology conducted two and four months after the learning experience in the field. The sample respondents were the pupils of an experimental group (n1 = 227) participating in experimental teaching, and the pupils of a control group (n2 = 263) whose knowledge of the eco-system was only acquired at school. The knowledge as measured in the post-tests and the retention tests differed significantly between the two groups. The location of the schools in the town out he countryside also turned out to make a significant difference. The research results clearly indicate the formation of a short-term effect on pupils’ knowledge of the ecosystem gained on the basis of their own experiences in the conditions of nature.
PaedDr. Radoslav Kvasničák, Ph.D., Trnava University in Trnava, Faculty of Education, Department of Biology, Priemyselná 4, P. O. Box 9, 918 43 Trnava, Slovak Republic; e-mail: r.kvasnicak@gmail.com


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}