Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/1960 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

Page: 424-433
Author: Dostál, A. M.
Key words:

Annotation:

The author has set himself the task of dealing in this article with the question of the importance of textbooks for working people who study. By analysing the pedagogical process, especially that of university extension courses, he tries to show that the textbook, as one of the basic pedagogicodidactical means, fulfils a specific function in this process, resulting from the characters of this process. In many cases the textbook has to replace the direct work of the teacher, his spoken word, as well as the whole process of studies consisting in a firm system of seminars, practical exercises, and quided practice of the regular study. Even though the aim and content of the extension and the regular courses are the same, and thereby requirements as regards standards arc also the same, the character of the pedagogical process óf an extension course is different from that of a regular course, and therefore the function of the textbook in this process is also different. This necessarily results in special requirements as to writing textbooks for extension and correspondence courses, 'vhich are one of the forms of study provided for the working people during employment. A textbook for extension courses ought to combine in itself both the instructional, technically scientific aspect and the methodical aspect. Only in this way could it help effectively to develop the pedagogical process of the extension or correspondence course and especially lead to an independent study of the working people. A wrong approach to the function of textbooks in the pedagogical process of an extension and correspondence course might lead to transferring mechanically the means and methods of regular courses to extension and correspondence courses, thereby making the courses of study for working people more difficult, and, eventually, lowering the standards of these forms of study.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}