Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
6/1958 -
Dějiny pedagogiky History of Pedagogics

Page: 405-418
Author: Singule, F.
Key words:

Annotation:

A study serving as an introduction to the Czech translation of Milton ’s Tractate of Education, outlines first of all the biography of John Milton and evaluates his whole work. This work proceeded from the more general interests and fought for the political aims of the bourgeoisie, on whose side the Puritan Milton always stood.
Also his Tractate of Education (1644) is an organic part of his public activities in which Milton was then engaged, and is closely connected with the political struggle of the Parliament side in the English bourgeois revolution. When analysing this pamphlet the author of the study sees its main significance in the fact that Milton created in it a deeply reasoned, harmonious system of an all-around education corresponding to the requirements of his tim es and his class. By this system Milton got far ahead of the scholastic education then prevailing. Milton derives his ideal of education from the political-historical situation and applies in it his whole-hearted attitude towards antiquity as well as his real educational experiences; he subordinates the objectives of his education to the objectives of his nation represented by the rising bourgeoisie. And, of course, he does not deny his allegiance to Puritanism.
The study goes on to refer to the similarity between the views of Milton and those o f J. A. Comenius. Even though its author absolutely rejects the possibility of Milton having been personally acquainted with Comenius (in this respect he also criticizes some older scholars), he is nevertheless convinced that Milton must have known some of Comenius’ writings at least from Hartlib. Therefore he sees in the study of the relationship betw een the tw o pedagogical thinkers further tasks of scientific research.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}