Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
6/1958 -
Pedagogická psychologie Pedagogical Psychology

Page: 719-733
Author: Souček, J.
Key words:

Annotation:

On the basis of a research among pupils of the first grade of Prague elementary schools the author tries to describe and characterize the manifestations of distracted children. In the solving of concrete tasks children’s distractedness appears as a tendency to make a hasty, premature synthesis without proper and adequate analysis. The associations of distracted children, particularly the associations between words and their meanings, are looser than those of concentrated pupils. In the tasks requiring a higher degree of abstraction, distractedness manifests itself in the fact that pupils adopt their standpoint hastily, state their reasons for it in a superficial manner, easily recall their reasons and replace them by other reasons, again mostly superficial.
In his endeavour to grasp the substance of this quality, the author states the assumption th at distractedness is conditioned by the peculiarity of the nervous system of some children. It manifests itself as general restlessness, fluctuating attention and ever-changing, unstable motivation. According to the author distractedness does not depend solely on education, as can be in directly concluded from the fact that the environments of distracted children are very different. Distractedness manifests itself with great force in a situation of conflict, as the reactions of these children to failure at school testify .
During the research it was possible to observe two varieties of distractedness. One is the result of unstable in terest and distracted attention, the other is closely connected with the endeavour to excel. The latter form of distractedness is probably more dependent on education and can be easily overcome by some constructive manual occupation.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}