Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1-2/2012 (MONO) -
Přehledová studie Overview Study

Page: 22-33
Author: PETROVÁ, Z.
Key words: language literacy, scaffolding, metacognitive strategies in reading, role of the tea-cher, learning in the zone of proximal development, L. S. Vygotsky.

Annotation:

The article analyses themes that háve been brought into approaches to the development of language literacy by the popularity of Vygotsky's ideas of a teaching praxis focused on harmonising teaching with the development of the individual and on developing pupils' learning potential. The mediating role of the teacher is emphasised in line with the definition of learning in the zone of proximal development, which has become a frequent frameworkforthe formulation of learning conceptions. So too is the need to diagnose the individual learning potential of pupils and on this basis to make learning interventions to facilitate teaching that goes beyond the current capacities of the child. Also highlighted are pupils' metacognitive abilities, which they first acquire in joint activity and gradually learn to use to monitor and sort out their mental proc-esses engaged in understanding written speech and reading. The text throws more light on these trends with reference to rep-resentative educational conceptions and models that apply Vysogtsky's theories to different areas of language literacy in the form of specific teaching techniques.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}