Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
5/1957 -
Studie Studies

Page: 535-553
Author: Dvořáková, Z.
Key words:

Annotation:

The training of conscious discipline is an important taslc of our General Educational School. It is necessary to start with this training as soon as the child starts to attend school, i. e. from the very beginning of the 1st grade. All our research has been focussed on this initial period.
The question is, how long this period should be, and how its length depends on the way the habits are formed. This problem was inquired into in two classes of the first grade, under approximately the same conditions. The only difference was in the methodical approach of the two teachers in forming the habits of disciplined behaviour: the teacher A proceeded slowly, frequently explaining to the pupils her requirements, and stating the reason for what they were required to do. The teacher B proceeded much more quickly, the pupils were supposed to acquire habits in a more rapid succession, and instead of accounting for her requirements, she used preferably a curt command.
A systematic pedagogical observation was carried out in the selected classes. At the end of the first semester discussions on disciplined behaviour were held With pupils in both classes. At the same time pedagogical observation in the classes was going on, which was to show to what extent appropriate habits Were formed on the basis of the respective knowledge.
By evaluating the results of the research, the author came to the conclusion that the methodical approach of the teacher A was the more successful one. She attributes this success mainly to the following aspects of the teacher A’s method: 1. The teacher did not presuppose that the children had any habits. 2. She trained individual habits in well thought-out stages. 3. She never altered her requirements, only supplemented them and made them more complex. 4. She checked consistently how pupils fulfilled her requirements. In addition, the teacher A acquainted the pupils with individual requirements systematically from the very beginning of the school year. When this method was used, four weeks were sufficient to form the most important habits of disciplined behaviour.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}