Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/2011 (MONO) -
Studie Studies

Page: 358-372
Author: Spilková, V.
Key words: transformation of educational system, quality of teacher education, professionaliza-tion of teaching profession, faculties of education, primary school teacher education, education policy, curriculum innovation, primary education, professional standard

Annotation:

The article is part of the output of the research programme „The Teaching Profession and Changing Demands on Education“. It considers the process of the transformation of teacher training for pri-mary education in the past twenty years in nationwide perspective, and in wider social and political contexts, especially in relation to school reform and educational policy in the field of the teaching profession and teacher training. The article presents the key theoretical starting points: the human-istically child-centred concept of primary education, the professionalisation of the teaching profession and teacher training, the reflective model of teacher training, and constructivist approaches to the develop-ment of the professional identity of students and their creation of their own conception of teaching.
The study focuses on both proclaimed and projected changes (educational policy, theoretical models and conceptions) and also actual changes including attempts to academically test the efficacy of innova-tions. It analyses the basic trends in reform initiatives at education faculties in the CR, and highlights both the positive aspects of development so far, successful innovations from the point of view of the content, pro-cess and organisation of studies, and also problems and critical areas.
The twenty years of development in teacher training for primary education is subdivided into three distinctive periods: (1) first half of the 1990s, (2) second half of the 1990s, and (3) the first decade of the 21st century. Each of these periods is char-acterised from the perspectives mentioned. A retrospective view that takes stock of changes and problems then provides a basis for suggesting the further prospects of this field of education and formulating the main tasks for its continuing development in the coming years.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}