Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/1974 -
Studie Studies

Page: 213-228
Author: Sýkora, M.
Key words:

Annotation:

The article deals with researches into formative and motivating effects of the appraisal of pupils by teachers. Such appraisal currently influences the pupil’s performance and attitudes to schooling on the hand, and has long-term formative effects in the area of motivation prerequisites for further learning activity on the other. In this respect it is necessary to distinguish various forms of school appraisal according to quality, e. g. formal evaluation (good — bad), matter-of-fact evaluation (appraisal expressed in terms of the content of learning activities). On the basis of researches by E. Hurlock, L. Vučičová, V. Hladká and V. Linhartová the author formulated and verified, in the course of experimental lessons, two fundamental hypotheses on formative and motivating effects of positive and matter-of-fact evaluation, and those of formal and negative evaluation. To verify the hypotheses, the author used a projection questionnaire and a non-standardized didactic test. Pupils who, in 'the course of experimental teaching, were evaluated positively and in a matter-of-fact way predominantly focused their attention on the content of the lessons, which became apparent in the motivating dispositions linked with the content of teaching. Pupils influenced formally and negatively were gradually losing their interest in schooling, their learning activity had a falling tendency. These pupils tended to make the teacher responsible for their failures.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}