Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/1974 -
Studie Studies

Page: 393-402
Author: Galla, K.
Key words:

Annotation:

Some representatives of pedagogical sciences in our country became protagonists of revisionist and opportunist destructive ideas in the critical years 1968 and 1969. The class and ideological sources of these destructive views emerged from the analyses which have since been made in our country. It has become evident that the influences of neo-positivism, existentialism, pragmatism and neo-Kantism made themselves felt in pedagogy in the same way as in the other social sciences. Therefore even in this area a divorce of pedagogical theory and practice from the building of our socialist school was called for. The lesson to be drawn from the analyses of the past is that it is necessary to adopt a far more critical attitude not only to individual publications and studies which appeared in the area of non Marxist pedagogy, but also to entire systems of some scientific disciplines, such as social psychology. It is necessary for further scientific work to be linked, as closely as possible, with the construction of the socialist school, and to be based on Marxist-Leninist methodology. Comprehensive and collective working teams must proceed, as far as this aspect is concerned, with criticism and self-criticism. This is the only way to make the theses free from positivist residues, which are still to be found in some of them. As regards the choice of subjects it is desirable to abandon marginal subjects and those which are insignificant for the construction of our socialist school or are not topical or of current interest. Such themes are sometimes characteristic of some theses presented by individuals with the aim of obtaining various scientific or pedagogical degrees. In this respect it is also desirable to lead the students in the right direction and make them participate in team work on basic subjects within the framework of state plans or departmental plans. It is also necessary to enrich pedagogical theory in such a way as to make it serve the requirements outlined by the 14th Congress of the Communist Party of Czechoslovakia and by the plenary session of the Central Committee of the Communist Party of Czechoslovakia in July 1973. Therefore pedagogical theory, too, must be orientated primarily to the problems involved in Communist education and the education of young workers.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}