Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/2011 -
Studie Studies

Page: 248-256
Author: Misauerová, A.
Key words: spirituality, religion, prosocial attitudes, need of meaningfulness, relation, responsibility towards life, sacredness of life, self-recognition

Annotation:

This article considers the modern concep-tion of spirituality as a potential inspiration for ideas on the formation of prosocial at-tudes. It offers a fairly detailed account and history of this conception, which sees spirituality as a more universal (not necessarily religious) phenomenon directly associated with human personality.
In academic literatue this conception is known as universal/non-religious spiritual-ity (Křivohlavý 2006, Říčan 2006). The main themes of universal spirituality are questions relating to the meaningfulness of human existence, questions of vocation and responsibility towards life, the sacredness of life and so forth. This is an area that contemporary acholars (e.g. D. N. Elkins, R. A. Emmons, K. I. Pargament and others) have been making the subject of their researches. The individual today is faced with these universally human themes even if he has no declared affiliation to a specific religious organisation. The trend away from stable religious systems and towards individual spiritual quest has become typical for modern society and is generating new priblems in the fields of psychology, psy-chotherapy and educational theory.
The premise for exploration of the relationship between spirituality and the formation of prosocial attitudes is a conviction of the importance of the role played by the spiritual dimension of the personality in the choice of specific attitudes and behaviour. Spiritual experience, which need not necessarily have an exclusively religious form, may also be considered an important psychologically integrating factor element in individual motivation.
We see prosocial attitudes as a complex phenomenon. Their formation is encouraged by all kinds of positive life conditions; in the case of children we see the main relevant area at the level of the family. In theses contexts the study looks at selected categories of spirituality as typologised by D.N. Elkins (personal security through meaning of life, life vocation, experienced sacredness of life). These categories provide an inspiring basis for further reflections on the formation of prosocial attitudes. We consider self-knowledge, which relates to the adoption of prosocial concepts and to the spiritual maturation of the individual, as a separate category.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}