Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/1971 -
Studie Studies

Page: 193-217
Author: Grulich, V.
Key words:

Annotation:

The controversy about the scientific profile of pedagogy is basically a controversy regarding its method. It is also strongly influenced by the conception of the pedagogical image of man, for man and his development is the sense of all pedagogical processes. Representatives of the unilaterally finalistic conception of pedagogy prefer investigating aim components and teleological relationships. In socialist pedagogy (the determinist point of view of Marxist- Leninist (philosophy enables causal and teleological thinking to be joined. The author shows -that bourgeois pedagogy was unable to resolve the dispute between the so-called understanding and explaining pedagogy. Nor was it able to answer the question whether pedagogy which refuses to use the traditional processes of classical natural science can be an explaining science at all. In this connection the author discusses the nature of scientific fact in pedagogy. He refers to Lenin’s ideas about the character of scientific fact and about the way of dealing with facts. An asset of the Leninist era is the substantiation of the dialectical character of modern science, for which facts become dead material unless studied in broader contexts and as a whole. The author shows the necessity of the structurally systemic approach in pedagogy, which was first used in educational theory and practice by A. S. Makarenko, and to which considerable attention is also paid by Soviet scientists. The ambiguity and to a certain extent the vagueness of pedagogical phenomena cannot hinder pedagogy from becoming an explaining science. It is in keeping with the specific features of pedagogy, which Makarenko called the most dialectical, the most elastic and the most varied science, that the character Itself of its explanations is complex, (multi-dimensional and dialectical. The author analyses the relationship of the causal and the final approach in pedagogy •in its dialectical unity and takes note of its reflection in the methodological profile of this science. Today an ever-increasing number of arguments tend to promote an integrated conception of pedagogy as an empirically ascertaining and theoretical science. The controversy about the method of Marxist pedagogy is, last but not least, also a controversy about its logical structure, about the application of the unity of induction and deduction In pedagogical research.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}